Vad får man ta med sig när man separerar från sin sambo?

Hej. Jag ska flytta efter jul och har en dotter sen tidigare förhållande. Min nuvarande sambo tänker inte låta mej ta med hennes möbler trots att jag betalat dom. Kan han göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du och din sambo har beslutat er för att separera och att du och din dotter ska flytta ut ur den gemensamma bostaden. Du vill ta med dig din dotters möbler som du har betalat för, men din sambo vill behålla dessa själv. Jag utgår från att ni inte har ett samboavtal.

Din fråga rör ett samboförhållande och regler om det finns i sambolagen. För att kunna besvara frågan måste behandlas vad som gäller avseende bodelning mellan sambor. Enligt 8 § sambolagen ska bodelning ske mellan sambor om någon av samborna begär det. Begär ingen sambo att bodelning ska ske tar helt enkelt varje sambo det denne själv äger. Detta medför att du har rätt till att ta de saker du äger i separationen om din sambo inte begär bodelning. Där inkluderas din dotters möbler. Värt att notera är att fallet blir annorlunda om du gett saker i gåva till din sambo. Då är det din sambo som äger sakerna även om det är du som har betalat för dem.

Om ni väljer att göra en bodelning är det samboegendomen som ska ingå i denna. Samboegendom utgörs av bostad och bohag som anskaffats för gemensamt bruk enligt 3 § sambolagen. De möbler som ni har köpt till er gemensamma bostad ska därmed ingå i bodelningen oavsett vem som har betalat för dem. Har du betalat för möbler till er gemensamma bostad, som din dotter skulle ha där, ingår därmed denna egendom i bodelningen. Om du eller din sambo begär bodelning ska ni dela lika på all samboegendom.

Sammanfattningsvis beror alltså svaret på om någon av er begär bodelning eller inte. Om ni separerar utan bodelning har du rätt att ta med dig allt du äger, inklusive din dotters möbler. Om bodelning sker ska ni istället dela lika på allt som räknas som samboegendom.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare