FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder10/02/2018

Vad får man för straff som minderårig om man slår en polis?

Vad får man för straff som minderårig om man slår en polis

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om brott och straff finns i brottsbalken (BrB). Den som slår en polis gör sig sannolikt skyldig till våld mot tjänsteman (BrB 17 kap. 1 §). Straffet för detta brott är böter eller fängelse i högst två år.

En person under 15 år får inte straffas och en person under 18 år ska få ett lågt straff
Till att börja med så blir en i Sverige inte straffmyndig förrän en fyllt 15 år, domstolen får alltså inte döma ut straff till en person under 15 år (BrB 1 kap. 6 §).

För personer mellan 15-21 år brukar domstolen inte vilja döma till lika stänga straff som vuxna personer och dessa får även dömas till lägre straff än minimistraffet för brottet (BrB 29 kap. 7 §). I detta fall är det lägsta straffet böter, vilket redan är det lägsta straff som kan dömas ut. Ofta läggs till och med åtalet ned för unga personer, vilket betyder att det inte blir någon rättegång över huvud taget. Fängelse får endast dömas ut till personer mellan 15-18 år om det finns synnerliga skäl till det, vilket betyder att brottet ska vara särskilt allvarligt (BrB 30 kap. 5 §).

Domstolen bedömer straffet i varje enskilt fall
Eftersom domstolen bedömer straff från fall till fall och tar hänsyn till omständigheterna i varje specifik situation, kan jag tyvärr inte säga exakt vilket straff en minderårig som slår en polis får. Jag har dock svårt att tro att brottet kan anses som särskilt allvarligt, varför domstolen maximalt skulle döma personen till böter. Att personen är minderårig talar också för ett lågt straff. Det är också möjligt att personen inte döms alls, men i så fall registreras ändå informationen i belastningsregistret. Om en minderårig inte straffas kan ändå socialtjänsten göra en utredning om personen behöver stöd eller skydd i annan form.

Sammanfattning
En person som slagit en polis och är under 15 år ska inte straffas. En person som är under 18 år får sannolikt maximalt böter i straff, men möjligtvis straffas personen inte alls.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare