Vad får man för straff om man innehar hasch?

jag är en 16 årig kille som är tidigare dömd för misshandel, jag blev tagen med 10 gram hasch men jag blev negativ på urinprov. Vad är straffet ungefär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av narkotikastrafflagen (NSL) och brottsbalken (BrB).

Vad krävs för att dömas för narkotikabrott?

För narkotikabrott döms den som utan lov innehar eller använder narkotika om detta sker uppsåtligen (1 § punkt 6 NSL). I ditt fall kan du anses inneha narkotika då du blev tagen med hasch. Uppsåt är att man gör något medvetet med syfte att åstadkomma en viss effekt. Att gärningen ska ske uppsåtligen innebär därför att du haft insikt att det var en brottslig gärning att inneha hasch men att detta ändå inte hindrade dig från att begå brottet. För att du ska dömas till narkotikabrott är en förutsättning att åklagaren kan bevisa att det förelåg ett uppsåt.

Vilken grad av narkotikabrott?

Det finns olika grader av narkotikabrott; ringa, normalgrad och grovt. Vilket straff som blir aktuellt beror alltså på vilken grad av narkotikabrott som föreligger. Vid bedömningen av vilket narkotikabrott som man blir dömd till gör domstolen en sammanvägning av samtliga omständigheter som förekommer i det enskilda fallet. I praxis kan man dock se att gränsen för narkotikabrott av normalgraden är ungefär 50 gram cannabis. Mängder under denna gräns blir vanligen rubricerat som ringa narkotikabrott. Att du blev tagen med 10 gram hasch talar alltså för att narkotikabrottet är ringa.

Vad för straff kan bli aktuellt för ringa narkotikabrott?

Böter är den vanligaste påföljden för ringa narkotikabrott. Utgångspunkten är att man dömer ut böter i form av dagsböter, (25 kap. 1 § BrB). Hur stor dagsboten är bedöms utifrån din inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt (25 kap, 2 § BrB).

Antalet dagsböter du ska betala bestäms utifrån brottets straffvärde vilket i sin tur bestäms utifrån förmildrande och försvårande omständigheter. En förmildrande omständighet kan vara din låga ålder, medans en försvårande omständighet kan vara återfall i narkotikabrott vilket i sin tur kan ha en inverkan för ett strängare straff.

Sammanfattning

Brottet du kan dömas för är narkotikabrott, och i ditt fall ringa narkotikarott då det var frågan om en liten mängd hasch. Påföljden för ringa narkotikabrott är vanligtvis dagsböter och antalet dagsböter bestäms utifrån det enskilda fallet.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare