Vad får jag behålla om min man dör före mig?

Vi är gifta sedan 17 år tillbaka. Min man har ett barn, jag har två. Gemensamt ägande av huset. Privat konto i min mans namn. Kapitalet uppgår till ca tre millioner, + huset, som är värt ca tre millioner. Vad händer om han dör före mig. Vi står gemensamt på ett konto på 280.000:-Vi har testamente om att sitta kvar i orubbat bo. Inget enskilt ägande....//

Vad får jag kvar om min man dör före mig// Kristina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring vad du får behålla om din man dör före dig hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB) och i ärvdabalken (ÄB).

Först ska en bodelning göras

Om din man dör ska en bodelning göras. (9 kap.1 § ÄktB) I bodelningen ska ert giftorättsgods ingå, vilket är all egendom som inte är enskild egendom. (10 kap. 1 § ÄktB) och (7 kap. 1 § ÄktB) Exempel på enskild egendom är egendom som blivit enskild genom äktenskapsförord. (ÄktB 7:2) Eftersom du skriver att ni inte har något enskilt ägande så förutsätter jag att all er egendom är giftorättsgods. Även pengarna på kontot i din mans namn räknas i så fall som giftorättsgods och ska ingå i bodelningen.

Du har rätt till hälften av vad som återstår av ert sammanlagda giftorättsgods efter att avdrag för era eventuella skulder har gjorts (ÄktB 11:3).

Du får behålla minst 75% av all er egendom

Om din man dör före dig ska hela kvarlåtenskapen tillfalla dig som efterlevande maka med undantag för din mans barn som har rätt att få ut sin arvslott direkt. (3 kap. 1 § ÄB)

Eftersom ni har upprättat ett testamente har din mans barn enbart rätt till 50 % av sin arvslott, vilket kallas för laglott. (7 kap. 1 § ÄB)

Genom ert testamente har ni försäkrat att du som efterlevande maka ärver 50 % av din mans halva av bodelningen, men resterande andel kan din mans barn kräva ut genom att påkalla jämkning av testamentet. Genom testamentet kan du alltså behålla tre fjärdedelar av era gemensamma tillgångar, dels din egen andel av bodelningen och dels hälften av din makes andel.

Om din mans barn väljer att uppfylla önskan i testamentet om att du ska få sitta kvar i orubbat bo så får du behålla 100 % av all egendom du och din make har. Då kommer din mans barn istället ärva din mans halva av bodelningen i efterarv först efter att även du har gått bort. (3 kap. 2 § & 9 § ÄB)

Angående testamentet

Många brukar göra precis som ni har gjort, det vill säga skriva en önskan i testamentet om att den efterlevande maken/makan ska få sitta kvar i orubbat bo med förhoppning om att särkullbarn ska respektera denna önskan och istället ta sitt arv som ett efterarv efter att den efterlevande maken gått bort.

Det finns dock inget juridiskt sätt att garantera att särkullbarnen inte kräver ut sin laglott. Ett testamente kan utformas så att särkullbarnen får starka ekonomiska skäl till att låta den efterlevande maken/makan sitta kvar i orubbat bo. Ett exempel är att arvingen ges rätt till hela arvslotten (all egendom som hör till den avlidne föräldern) och inte bara laglotten (hälften av arvet) endast om barnet låter den efterlevande makan sitta kvar i orubbat bo.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare