Vad får en föreningsstämma och styrelse besluta om?

Hej Kan en årsstämma före en gemensamhetsanläggning fatta beslut kring en motion " styrelsen får i uppdrag att se över" och därefter fatta beslut utan att informera medlemmarna? Jag trodde motioner skulle beredas av styrelsen före mötet och att årsmötet fattar beslut om att tillstyrka eller inte, att det bara finns de alternativen? Jag undrar även vart man kan vända sig om man tycker att en samfällighet missköter sig. De skickar inte ut kallelse till årsmöten i tid, de bifogar inte dokument såsom verksamhetsberättelse, ekonomisk berättelse, revisorers berättelser och heller inte underlag för att fatta beslut om investeringar som innebär lån för föreningen på flera miljoner (de har en omsättning på ca 500 KSEK). I grunden så tycker jag föreningen bedriver verksamheten i en skyddad verkstad så att säga där de inskränker insynen i föreningen och fattar beslut om stora investeringar som påverkar föreningen de kommande 15 åren på väldigt dåligt förankrade grunder. Det kommer ca 15 personer på årsmöten med över 200 medlemmar och de skickar inte ut information även fast jag frågar efter dokument så får jag inte dem.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledning och tillämplig lag
Eftersom du nämner ”gemensamhetsanläggning”, så förmodar jag att du talar om en samfällighetsförening och jag svarar därför därutefter. Hur en sådan förening styrs regleras av lagen om förvaltning av samfälligheter (SFL).

Istället för "årsmöte" använder jag mig av "föreningsstämma" eller bara "stämma".

Föreningsstämmans och styrelsens funktioner
Samfällighetsföreningens medlemmar beslutar på föreningsstämman i frågor som är grundläggande för föreningen och dess verksamhet. Styrelsens främsta uppgift är att sköta de löpande angelägenheterna. Föreningsstämmobeslut samt styrelsens arbete får inte strida mot lag eller föreningens stadgar (53 § första stycket SFL respektive 35 § SFL). Styrelsens arbete får heller inte strida mot föreningsstämmobeslut (35 § SFL). Rimligtvis borde därför föreningsstämman fatta beslut om sådana stora lån som din samfällighetsförening tagit. Styrelsen bör endast verkställa föreningsstämmans beslut om sådant lån. Dessutom står uttryckligen i lagen (37 § SFL) att styrelsen inte får inteckna fast egendom utan föreningsstämmobeslut. Jag vet inte om någon fast egendom har ställts som säkerhet för lånet (inteckning) i ditt fall, men om så är fallet, så finns risk för att styrelsen har beslutat om något som den inte får.

Styrelsen har även till uppgift att utfärda kallelser till föreningsstämma (47 § andra stycket SFL). I kallelsen ska anges de ärenden som ska behandlas på stämman. Utfärdar inte styrelsen någon kallelse, så kan medlem anmäla det till länsstyrelsen som utlyser föreningsstämma (47 § tredje stycket SFL).

Ytterligare uppgifter som styrelsen har är att, på föreningsstämman, lämna de upplysningar om föreningens verksamhet som medlem begär och som kan vara av betydelse för medlemmarna (50 § första stycket SFL). Dessutom har styrelsen ansvaret för att protokoll förs på stämman. Protokollet ska hållas tillgängligt för medlemmarna senast två veckor efter stämman (50 § andra stycket SFL).

Eftersom styrelsen arbete och verkställande av beslut inte får strida mot lagar, föreningens stadgar eller föreningsstämmobeslut, så är det viktigt att komma ihåg följande. Om stämman beslutar om något som strider mot exempelvis lagen, så får styrelsen inte verkställa det beslutet. Föreningsstämman bör alltså inte fatta vilka beslut som helst – strider ett beslut mot exempelvis lag så ska den ändå inte verkställas av styrelsen.

Avslutningsvis under denna rubrik vill jag säga att medlemmarna inte har någon egentlig skyldighet att medverka på föreningsstämma etc. Medlemmarna kan alltså inte – rent juridiskt – missköta sig genom att inte delta på föreningsstämma.

Särskilt om motionen
Informationen du ger mig om motionens innehåll och karaktär, samt stämmans beslut i övrigt, är inte tillräcklig för att ge ett definitivt svar. Om stämman har fattat beslut om att ”styrelsen får i uppdrag att se över förslaget”, så är min fråga vad stämman menade med ”att se över”. Om det betyder att styrelsen har fått i uppgift att förbereda frågan inför stämmans behandling av frågan – exempelvis utreda de praktiska möjligheterna för ett förverkligande av förslaget – så finns risk för att styrelsen inte haft rätt att besluta på det sätt som den gjort i ditt fall. Som sagts, jag kan inte ge ett definitivt svar med den information jag har att ta del av.

I övrigt, så kan styrelsen fatta beslut om vissa frågor, men besluten bör då – som sagts – grundas i ett stämmobeslut och vara av verkställande karaktär. Ett exempel kan vara att stämman beslutar (1) att dikesrensning ska ske någon gång under sommaren, (2) att maskin X ska införskaffas för ändamålet och (3) att styrelsen bestämmer exakt datum för utförande av dikesrensningen. Styrelsen kan – och rimligtvis, ska – därefter bestämma (A) att dikesrensningen ska utföras datum D/M, (B) att maskin X köps in av Detaljhandlare Y, och (C) att Förnamn Efternamn ska utföra arbetet.

Vart kan man vända sig?
Som jag nämnt ovan, avseende misskötsamhet av att utfärda kallelse till föreningsstämma kan medlem anmäla till länsstyrelsen om att länsstyrelsen ska utlysa föreningsstämma.

Om ett föreningsstämmobeslut inte kommit till på rätt sätt eller, strider mot lagar eller föreningens stadgar, så kan bl.a. föreningsmedlem väcka talan mot föreningen i mark- och miljödomstolen (53 § första stycket SFL).

Styrelsen är inte ett s.k. rättssubjekt, vilket gör att någon talan mot styrelsen i sig inte kan föras i domstol. Dock har bl.a. styrelseledamöterna (individuellt eller flera) skyldighet att till föreningen eller medlem ersätta sådan skada som uppstår för föreningen eller medlem (54 § SFL med hänvisning till 21 kap. lag om ekonomiska föreningar [EkfL]). Styrelseledamoten måste ha agerat med uppsåt om att skada föreningen eller medlemmen, eller så ska hen ha varit oaktsam (21 kap. 1 § EkfL). För att talan om skadestånd till föreningen ska väckas krävs, enligt 21 kap. 6 § EkfL, att två förutsättningar är uppfyllda:

  1. att frågan om skadestånd till föreningen har behandlats på en föreningsstämma, och
  2. att antingen en majoritet av medlemmarna på föreningsstämman har röstat för ett förslag om att väcka skadeståndstalan eller minst en tiondel av de som har rösträtt i föreningen röstar mot ett förslag om ansvarsfrihet.

Avslutningsvis vill jag säga att det kan stå sig dyrt om man väljer att gå till domstol. Jag råder dig därför till att tänka igenom ett sådant beslut och gärna dividera med någon yrkesverksam jurist som är särskilt kunnig inom området.

Jag hoppas att jag svarat på din fråga. Du är välkommen att ställa fler frågor här på Lawline!

Johan EkstrandRådgivare