FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/08/2020

Vad blir straffet vid ringa narkotikabrott samt skadegörelse?

Hej! Jag åkte fast för ringa narkotikabrott och ringa skadegörelse (Stod på en bil för foto, var full.). Hade en grinder på mig med rester får cannnabis. Pissade mig och visade positivt för thc.

Vad blir straffet? Kan man räkna ut vad böter kostnaden blir ungefär och vad kostar piss/drogtestet?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För brottet ringa narkotikabrott är straffskalan böter till fängelse i sex månader, samma straffskala gäller för brottet ringa skadegörelse.

Domstolen gör en individuell bedömning av brottens straffvärde i varje enskilt fall. Då kommer domstolen titta på gärningens skadlighet och farlighet samt gärningspersonens skuld enligt 29 kap. 1 § brottsbalken (BrB). Enligt 29 kap. 2-3 §§ BrB ska domstolen också beakta eventuella förmildrande och försvårande omständigheter.

Att besvara vad straffet kan bli är därför mycket svårt för mig att göra, det kan som ovan nämnt bero på en rad omständigheter som jag inte känner till. Det jag kan säga är dock att en eventuell böter kommer att baseras på din inkomst. Frågan gällande drogtestets kostnad kan möjligen polisen besvara, jag har tyvärr ingen kännedom om vad ett sådant test kostar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare