Vad blir straffet för innehav av amfetamin? När måste en dom senast meddelas?

En nära person till mig blev tagen i husrannsakan hos sig med amfetamin hemma. Polisen sa att mängden var normalgraden narkotikabrott. Personen är sedan tidigare dömd för drograttfylla 2 gånger och ringa narkotikabrott 2 gånger innan. Vad kan straffet förväntas bli? Finns en chans för fängelse ? Och när måste en dom senast komma? Detta hände för 2 månader sedan

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag tolkar det som att din fråga tar sikte på vad straffet för innehav av amfetamin kan förväntas bli och när en dom beträffande detta senast måste meddelas. För att besvara din fråga kommer jag hänvisa till bestämmelser som återfinns i narkotikastrafflagen (NSL), brottsbalken (BrB) och rättegångsbalken (RB).

Vilket brott är det fråga om?

Det brott som aktualiseras är narkotikabrott (1 § NSL). Utifrån omständigheterna framgår inte i vilket syfte din vän haft amfetamin hemma, men jag utgår från att det är fråga om innehav och eget bruk av amfetamin. Den som olovligen innehar eller brukar narkotika döms, om gärningen skett uppsåtligen, till fängelse i högst tre år (1 § p. 6 NSL) eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader (2 § NSL).

Vad kan din vän förvänta sig för straff?

Inledningsvis ska det sägas att jag inte kan uttala mig exakt om vad din vän kan förvänta sig för straff, eftersom jag inte har vetskap om alla omständigheter och domstolen gör en individuell bedömning av varje fall. Du nämner att din vän sannolikt kommer bli dömd för narkotikabrott av normalgraden, vilket innebär att hen kan dömas till fängelse i högst tre år såsom tidigare nämnt. Amfetamin anses vara en typ av narkotika som förvisso är allvarligare att inneha än exempelvis cannabis, men mindre allvarlig än till exempel heroin.

Det finns ett antal omständigheter som påverkar straffvärdet för narkotikabrott. Försvårande omständigheter inkluderar bl.a. om brottet utgjort ett led i en brottslighet som utövats i organiserad form eller om den tilltalade avsett att brottet skulle få allvarligare följder än det faktiskt fått (29 kap. 2 § BrB). I fråga om narkotikabrott skulle det t.ex kunna röra sig om att personen haft för avsikt att sälja narkotika eller t.ex överlåta den till vänner, och inte endast innehaft narkotikan för eget bruk.

Att din vän tidigare blivit dömd för brott och förekommer i belastningsregistret kommer sannolikt också utgöra en försvårande omständighet vid straffmätningen. Vid den här bedömningen ska det särskilt beaktas vilken omfattning den tidigare brottsligheten haft, vilken tid som förflutit mellan brotten samt om den tidigare och den nya brottsligheten är likartade eller brottsligheten i båda fallen är särskilt allvarlig (29 kap. 4 § BrB).

Utan att veta den exakta mängden amfetamin och vad den vän haft för avsikt med narkotikan är det svårt att avgöra en exakt påföljd, men det går inte att utesluta att din vän döms till fängelse för brottet. Det ska dock nämnas att fängelse ska utgöra sista utvägen för domstolen. Det finns en möjlighet för domstolen att istället för fängelse exempelvis välja skyddstillsyn eller villkorlig dom, i kombination med samhällstjänst eller böter.

När meddelas en dom?

Det framgår inte av omständigheterna huruvida huvudförhandlingen har hållits eller inte, men utgångspunkten är att dom ska meddelas inom två veckor från dess att förhandlingen avslutats (17 kap. 9 § RB). Om huvudförhandlingen inte ägt rum ännu kommer din vän få en kallelse till en rättegång där hen kommer förhöras om vad som hänt.

Jag hoppas du och din vän fått lite klarhet i situationen. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare