Vad blir påföljden för bruk och innehav av cannabis som minderårig?

Hej Lawline, Jag kommer dömmas till 2st narkotika brott, bruk och innehav. Det handlar om mindre än en gram cannabis. Jag har läst att jag jag i bästa fall kommer få böter/dagsböter. Jag har begått dessa brott i sammanhang. Jag är också mindreårig om det hjälper till att svara rätt på frågan. Och nu är min fråga, kommer jag få 2st separata böter eller en eftersom dessa 2 brott har begåtts i salmanhang? Jag undrar också om det finns en chans att jag kan t.ex överklaga eller på något sätt få 1st böter eftersom min inkomst är väldigt låg / 0kr i månaden. Tack i förhand MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att din fråga tar sikte på om du kommer dömas för bruk av narkotika och innehav av narkotika, och huruvida du kommer få två separata påföljder för dessa brott. För att besvara dina frågor kommer jag använda mig av narkotikastrafflagen (NSL) och brottsbalken (BrB).

Vilket brott är aktuellt?

Den som olovligen innehar eller brukar narkotika döms för narkotikabrott (1 § NSL). Straffet för narkotikabrott är fängelse i högst tre år. Om brottet med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter är ringa döms man istället för ringa narkotikabrott (2 § NSL). Straffet för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i högst sex månader. Utifrån omständigheterna verkar det som att du innehaft cannabis för eget bruk, och inte i syfte att t.ex sälja vidare det. Mot bakgrund av att det är fråga om 1 gram cannabis, att du är minderårig, och att du innehaft narkotikan för eget bruk kommer brottet sannolikt bedömas som ringa.

Kommer du dömas för innehav och bruk?

HD (Högsta domstolen) har tidigare bedömt att den som har brukat narkotika som den tidigare innehaft endast ska dömas för straffbart innehav (NJA 2017 s. 415). Detta innebär att du kommer dömas för innehavet och bruket såsom ett enda brott och det är alltså endast innehavet som påföljden kommer baseras på.

Vad blir påföljden för ringa narkotikabrott?

Vilken påföljd som utdöms beror på omständigheterna i det enskilda fallet, men med tanke på omständigheterna i din situation kommer påföljden mycket sannolikt bli dagsböter. Domstolen får endast döma en person under 18 år till fängelse om det föreligger synnerliga skäl för detta (30 kap 5 § BrB). Dagsböter räknas ut genom att multiplicera antalet dagar med en viss summa. Antalet dagar kan vara mellan 30 och 150 stycken, medan summan kan vara mellan 50 och 1000 kr.  Det är dina ekonomiska förhållanden, avseende bl.a. inkomst, som avgör hur stor dagsboten blir (25 kap 2 § BrB). Min bedömning av din situation är att dagsboten kommer blir förhållandevis låg med hänsyn till att du är minderårig, det är fråga eget bruk, en liten mängd cannabis och att du inte har någon inkomst. Det kan nämnas att det finns praxis där en 17-åring blev dömd till 30 dagsböter, dvs den minsta möjliga mängden, för bruk av cannabis (NJA 2014 s.658), vilket kan ses som vägledande i din situation då omständigheterna är snarlika.

Jag har besvarat din fråga under förutsättningen att du fyllt 15 år och därmed är straffmyndig. Om det är så att du under är 15 år kan du inte bli straffad för brottet, utan det kommer sannolikt göras en orosanmälan och det är upp till socialtjänsten att bedöma vilka åtgärder som blir aktuella.

Jag hoppas du fått lite klarhet i situationen och stort lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare