FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott08/04/2023

Vad blir konsekvenserna av att köra snöskoter utan förarbevis?

Kan jag som 14 åring bli av med körkortstillstånd eller inte få ta AM-kort om jag kör snöskoter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga angående vad konsekvenserna kan bli om man kör snöskoter utan förarbevis som 14 åring.

Vid besvarande av frågan kommer jag att utgå från körkortslagen och lagen om straff för vissa trafikbrott (TBL).

Olovlig körning:

Enligt 2 kapitel. 3 § andra stycket Körkortslagen så får man enbart köra snöskoter med förarbevis. Det innebär alltså att du inte är berättigad att föra detta fordon som 14 åring. Enligt 3 § TBL så framgår att om du uppsåtligen framför ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant dömes för olovlig körning till böter. Du kan däremot inte bli dömd till påföljd för detta brott då du inte uppnått straffmyndig ålder (se 1 kapitel. 6 § Brottsbalken).

Indraget körkortstillstånd:

Av 5 kapitel 3 § Körkortslagen framgår att ett körkort ska återkallas om körkorthavaren gjort sig skyldig till ett antal situationer. Enbart en olovlig körning faller normalt inte under ett återkallande men om detta sker i kombination med exempelvis fortkörning eller vårdslöshet så blir detta gällande. Enligt 5 kapitel. 2 § Körkortslagen framgår att vad som föreskrivs i detta kapitel om körkort även gäller körkortstillstånd, traktor och förarbevis. Vad som föreskrivs om körkortshavare gäller också innehavare av förarbevis och innehavande av traktorkort.

Slutsats:

Det finns en risk att ditt körkortstillstånd och rätten till AM-kort skulle gå förlorad ifall du framför en skoter utan något förarbevis. Därför är det inte en risk som är värd att ta.

Hoppas mitt svar dag vid någon klarhet och vid nya frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare