FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott08/03/2018

Vad blir konsekvensen av att ange falsk identitet?

Vad är straffet om man anger falsk identitet resp falsk ålder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga i vilket hänseende detta menas. Kommer därför i mitt svar gå igenom några exempel som skulle kunna vara tillämpliga för dig.

Brukande av falsk urkund

Av 14 kap. 10 § brottsbalken framgår att den som använder sig av en falsk urkund kan dömas, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för brukande av det förfalskade.

Som urkund menas en handling som upprättats eller har betydelse som bevis, exempelvis en persons identitet eller rättigheter, då exempelvis ID- handlingar.

Med fara i bevishänseende menas att det skall föreligga en risk att urkunden, exempelvis ID – handlingen, kan antas tillhöra den som använder sig av den. Att det ska föreligga "fara i bevishänseende" gäller för samtliga lagrum som jag nedan kommer ta upp.

Urkundsförfalskning

Regleras i 14 kap. 1 § brottsbalken och innebär att den som utan lov framställer en annans persons namn döms för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år.

Om brottet är att anse som ringa döms man istället för förvanskning av urkund till böter eller fängelse i högst sex månader, 2 §. Ringa brott kan vara exempelvis om man har begått gärningen i syfte att hjälpa någon annan till dennes rätt eller om urkunden i sig är av mindre vikt.

Osant intygande

Vidare enligt 15 kap. 11 § brottsbalken så kan den som i ett intyg eller annan urkund exempelvis lämnar osann uppgift om vem denne person är döms, för osant intygande till böter eller fängelse i högst sex månader. Den som använder en osann urkund döms för brukande av osann urkund.

Missbruk av urkund

För missbruk av urkund döms den som bland annat åberopar exempelvis identitetshandling eller liknande som gällande för sig själv. Straffskalan går från böter till fängelse i sex månader, såvida inte brottet är att anses som grovt då man kan tilldömas två års fängelse. Se 15 kap. 12 § brottsbalken.

Sammanfattningsvis är det väldigt avgörande hur den falska identiteten har uppgetts och på vilket sätt för att kunna veta vilket lagrum/brott som blir aktuellt i ditt fall. Har man exempelvis själv framställt den förfalskade handlingen kan man dömas för urkundsförfalskning, men om man istället endast använd sig av en förfalskad handling kan man dömas för brukande av falsk urkund alt. förvanskning av urkund.

Själva straffskalan för samtliga av dessa brott ligger mellan böter upp till två års fängelse. Vad det eventuella straffet skulle bli kan jag inte personligen svara på, däremot bör det ligga inom den aktuella skalan.

Med vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare