FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott02/03/2020

Vad blir följden för en förare som kör en bil med fler passagerare än bilen är registrerad för?

Om en bil är registrerad för 2 passagerare men jag kör med 4 stycken. Vad kan bli följden av detta för mig som förare? Hur mycket är böterna!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag framförallt att hänvisa till trafikförordning (1998:1276), nedan kallad "trafikförordningen".

Av 4 kapitlet 6 § första stycket trafikförordningen framgår det att det inte är tillåtet att ta med fler passagerare i en bil än vad bilen är registrerad för. Att ha fyra passagerare i en bil registrerad för två passagerare är alltså inte tillåtet. Du som förare av bilen kan därför dömas till penningböter, vilket innebär att du ska betala ett fastställt engångsbelopp (14 kapitlet 3 § första stycket punkt 1c trafikförordningen). Det är dock inte bara du som förare som kan dömas att betala böter utan även de passagerare som åker med i bilen (14 kapitlet 8 § trafikförordningen).

Beloppet för penningböter bestäms till lägst 200 kr och högst 4000 kr. Storleken på böterna beror på hur allvarlig överträdelsen av bestämmelsen är. I ditt fall, om du som förare kör bilen med för många passagerare, kommer bötesbeloppet uppgå till 500 kr (bilaga 1 brott mot trafikförordningen nr 3.4). Polisen kan utfärda boten mot dig direkt på plats.

Sammanfattat svar på din fråga

Du som förare kan dömas till 500 kr böter om du kör en bil med fler passagerare än bilen är registrerad för.

Hoppas du fått svar på din fråga och undrar du något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline!

Sanna WallRådgivare