Vad betyder olika formuleringar i gåvobrev?

Vår mamma vill skriva över lägenheten ( Bostadsrätt) Riksbyggen,till oss söner.Kan hon bo kvar i lägenheten? i Gåvobrevet finns tre alternativ,vilket väljer vi!

1: Gåvan skall räknas som förskott på arv.

2: Gåvan dess avkastning skall vara gåvotagarens enskilda egendom.

3: Gåvotagaren har rätt genom äktenskapsförord göra gåvan tillgiftorättsgods.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Lagen som behandlar gåvor från föräldrar och arv är ärvdabalken (ÄB), jag kommer också kort komma in på Sambolagen (SamboL) och Äktenskapsbalken (ÄktB). Nedan kommer jag förklara vad de tre alternativen innebär men också besvara frågan om din mamma kan bo kvar.

Alternativ 1 "gåvan skall räknas som förskott på arv"

Vid stora gåvor är huvudregeln att de ska räknas som förskott på barns framtida arv, 6 kap. 1 § ÄB. Genom att även skriva in det i gåvobrevet så bekräftar ni att huvudregeln ska gälla. Det som rent praktiskt sker vid en sådan här skrivning är att det som arvingarna tidigare fått i gåvor ska läggas till arvet efter den döde, 6 kap. 5 § ÄB.

Exempel: A har barnen b och c, A har givit b 50 000 i förskott på arv och c 10 000. När A dör är hela kvarlåtenskapen (arvet) 100 000. För att räkna ut vad b och c ska få efter A behöver först förskotten återföras till kvarlåtenskapen (100 000 + 10 000 + 50 000 = 160 000). Summan ska sedan delas lika mellan barnen (160 000 / 2 = 80 000). Både b och c har rätt till 80 000 vardera men de har fått olika förskott. b har tidigare fått 50 000 och får därför 30 000 till nu (30 000 + 50 000 = 80 000). c har tidigare fått 10 000 och får därför 70 000 till nu (10 000 + 70 000 = 80 000).

Skrivningen "gåvan skall räknas som förskott på arv" är till för att det ska bli rättvist, att barnen i slutändan ska ha fått lika mycket i gåva och arv.

Alternativ 2 "gåvan och dess avkastning skall vara gåvotagarens enskilda egendom"

Denna skrivning blir först relevant om gåvotagaren, dvs ni söner lever i äktenskap eller som sambo. Genom att skriva in frasen ovan så säkerställer givaren att gåvan kommer förbli gåvotagarens egna ifall äktenskapet eller samborelationen tar slut, 4 § SamboL och 7 kap. 2 § ÄktB.

Exempel vid äktenskap: A och B är gifta. Bs mamma C ger B en gåva på 100 000 kr. A och B skiljer sig en tid efter detta. Om C har skrivit att den ska vara Bs enskilde så kommer gåvan inte att delas mellan A och B i skilsmässan. Om C inte skrev något så gäller huvudregel, att allt makarna äger ska delas.

Skrivningen "gåvan och dess avkastning skall vara gåvotagarens enskilda egendom" finns till för att givaren ska kunna säkerställa att det enbart är gåvotagaren som kommer få nytta av gåvan.

Alternativ 3 "Gåvotagaren har rätt genom äktenskapsförord göra gåvan till giftorättsgods"

Denna skrivning knyter an till nummer 2 och de kan kombineras. Skrivningen i alternativ 3 förutsätter att gåvan ska vara enskild egendom, dvs bara gåvotagarens. Men genom skrivningen i alternativ 3 så kan gåvotagaren göra om den enskilda egendomen till makarnas gemensamma, då genom äktenskapsförord, 7 kap. 3 § ÄktB. Den gemensamma egendomen mellan makar kallas giftorättsgods och det är även detta som delas vid en separation, 10 kap. 1 § ÄktB.

Vi fortsätter med samma exempel som i alternativ 2. A och B är gifta. Bs mamma C ger B en gåva på 100 000 kr men skriver i gåvobrevet "gåvan och dess avkastning skall vara gåvotagarens enskilda egendom" och "Gåvotagaren har rätt genom äktenskapsförord göra gåvan till giftorättsgods". B som fick gåvan tycker att sin make A också ska få ta del av den och skriver då ett äktenskapsförord som konstaterar detta. När A och B ett år senare skiljer sig så ska gåvan tas upp i bodelningen och därmed delas mellan makarna.

Skrivningen "Gåvotagaren har rätt genom äktenskapsförord göra gåvan till giftorättsgods" har syftet att låta gåvotagaren själv bestämma om den vill göra om gåvan från enskild till gemensam egendom.

Kan mamma bo kvar i bostadsrätten fastän hon givit bort den i gåva?

Jag ser egentligen bara ett möjligt problem med att din mamma skulle bo kvar. Om hon ger bort bostadsrätten när hon är i livet men samtidigt bor kvar så framstår gåvobrevet som ett testamente. Detta på grund av att ni inte kommer få tillgång till er gåva förrän hon går bort. Det är inget problem i sig men om någon annan skulle ha intresse av att ta del av arvet efter din mamma så kan det bli problematiskt.

Exempel: Ifall det finns kanske ett ytterligare syskon som inte fick ta del av gåvan så kan denna hävda att det inte rörde sig om en gåva för att det kan likställas med ett testamente. Om det är så att gåvan likställs med testamente så ska värdet på bostadsrätten läggas på arvet och därefter delas på alla som har rätt till en del, 7 kap. 4 § ÄB. Om alla som har rätt till arv efter din mamma får lika mycket i gåva så borde detta problemet dock inte uppstå i verkligheten.

Hoppas du fått lite klarhet gällande formuleringarna, om inte får du höra av dig igen!

Allt gott,

Nora OlofssonRådgivare