FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/09/2017

Vad betyder " att den som bäst behöver bostaden har företräde"?

Hej, jag och min ex står tillsammans på en hyresrätt kontrakt från 2016 och vi har inga barn. Hur kan jag få kontrakten? Vad betyder det att "den som behöver mest ska ta över kontrakten"? Hur kan jag bevisa att jag behöver att bå där mer än honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett sammanboende upplöses ska den som bäst behöver bostaden har företräde till den. Oftast handlar det om att den som har vårdnad över ett barn får företräde för att underlätta för föräldern. Det kan även vara andra faktorer som gör att någon av parterna blir den som bäst behöver bostaden enligt sambolagen § 22, men då gäller endast synnerliga skäl. Sådana skäl skulle kunna vara att bostaden är anpassad för ett särskilt behov, ex ett handikapp. De ska handla om att det är extra svårt för någon av parterna att finna en ny bostad som uppfyller dennes nödvändiga behov. En prövning är alltid individuell men du bör ha rimliga argument för att anses ha ett större behov av att få behålla bostaden.

Lycka till

Jennie NilssonRådgivare