Vad baseras laglotten på?

Fråga kring testamente:

Mormor gick bort och i testamentet står det:

Min dotter XX (mammas syster skall), med det undantag som anges nedan, erhålla all kvarlåtenskap efter mig

I XX arv skall ingå bostadsrätten XX.

Min dotter XX (Min mamma) skall erhålla den laglott som hon är berättigad till.

Bouppteckningen är inom två veckor. Frågan är om mammas laglott beräknas på vad som är kvar i dödsboet efter att bostadsrätten lyfts bort. Den är värderad nånstans mellan 1,500.000kr - 2.700.000kr.

Eller ska laglotten baseras på det totala innehållet i bouppteckningen?

Hur stor (%) är en laglott är min sista fråga i denna frågeställning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler kring arv och laglottens storlek finns i Ärvdabalken (ÄB).

Laglotten baseras på det totala innehållet i bouppteckningen

Laglotten beräknas utifrån den avlidnes kvarlåtenskap. Kvarlåtenskapen är den avlidnes alla egendomar och tillgångar, helt enkelt det totala innehållet i bouppteckningen. I din mormors kvarlåtenskap ingår alltså även värdet av hennes bostadsrätt. Värdet av bostadsrätten ska således tas med i beräkningen av den laglott din mamma har rätt till.

Laglottens storlek i ert fall

Laglottsregeln innebär att bröstarvingar (barn) till den avlidne har rätt att få ut sin laglott. Laglotten är häften av arvslotten. (7 kap. 1 § ÄB). Arvslotten är vad bröstarvingen ska få ärva som huvudregel ifall testamente inte finns. (2 kap. 1 § ÄB). Finns det två bröstarvingar (barn) till den avlidne är deras respektive arvslott 50% av kvarlåtenskapen och deras respektive laglott 25% av kvarlåtenskapen.

Exempel: Om din mormors totala kvarlåtenskap (där alltså bostadsrätten ingår) har ett värde av 4 miljoner, och det finns två syskon (din mamma och hennes syster), utgör deras arvslott 2 miljoner var. Eftersom laglotten är hälften av arvslotten, blir din mammas laglott 1 miljon, vilket alltså motsvarar 25% av den totala kvarlåtenskapen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare