Vad är uppsägningstiden när det inte finns något anställningsavtal?

Hej jag har jobbat cirka 3 år på samma ställe jag har inte skrivit på några anställnings papper har jag någon uppsägnings tid då mvh

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i Lagen om anställningsskydd (LAS) eller i ditt kollektivavtal.

Var hittar du vilken uppsägningstid som gäller?
I första hand gäller den uppsägningstid som anges i anställningsavtalet. Eftersom det inte verkar finnas något anställningsavtal gäller i andra hand de regler om uppsägning som anges i arbetsplatsens kollektivavtal. Saknas kollektivavtal eller sådana bestämmelser i avtalet så är det reglerna i LAS som gäller. Avtal med bestämmelser om uppsägning som blir till din nackdel jämfört med LAS är inte gällande (2 § LAS).

Hur lång uppsägningstid har du?
Om det är du själv som säger upp dig har du 1 månads uppsägningstid. Är det däremot fråga om en uppsägning från arbetsgivarens sida så beror uppsägningstiden på hur lång tid du sammanlagt har varit anställd hos företaget (11 § LAS). Uppsägningstiden är generellt sett längre om det är arbetsgivaren som sköter uppsägningen för att skydda dig som anställd. Vilka uppsägningstider som gäller till följd av den sammanlagda anställningstiden följer här:

- Mindre än 2 år: 1 månad
- 2–4 år: 2 månader
- 4–6 år: 3 månader
- 6–8 år: 4 månader
- 8–10 år: 5 månader
- Mer än 10 år: 6 månader

Eftersom du verkar ha jobbat på företaget i sammanlagt ca. 3 år är din uppsägningstid 2 månader om det är arbetsgivaren som sköter uppsägningen och 1 månad om det är du själv som vill säga upp dig. Är det du som vill säga upp dig behöver du inte ha någon speciell anledning. Jag rekommenderar att uppsägningen görs skriftligen ur bevissynpunkt (även om detta inte är något krav enligt lag).

Sammanfattningsvis
Eftersom det inte finns något anställningsavtal bör du i första hand se efter om det finns något kollektivavtal med uppsägningsbestämmelser på arbetsplatsen. Saknas kollektivavtal är det 11 § i LAS som bestämmer uppsägningstiden. Om du säger upp dig har du 1 månads uppsägningstid. Om det däremot är arbetsgivaren som säger upp dig är uppsägningstiden i ditt fall 2 månader och är alltså beroende av hur lång tid du har jobbat hos arbetsgivaren.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare