Vad är tillräcklig skäl till att säga upp en hyresgäst?

Hyresgäst i fastigheten har förstört min torktumlare i den gemensamma tvättstugan genom att torka bland annat trasmattor i den. Jag har personligen fångat henne på bar gärning när hon har tagit ut mattor från torktumlaren (vilket är förbjudet, det finns skyltar uppsatta om att det är förbjudet att tvätta/torka mattor i maskinerna). Detta har också skett med andra vittnes närvaro. Vid inlämning på reparation har reperatören konstaterat att motorn i torktumaren var bränd på grund av överbelastning.

Hon har ständigt fönster öppet i sin lägenhet för vädring, både vinter och sommar på mellan 1-2 timmar och förorsakar fastigheten ekonomisk skada genom värmeförluster då hon har elementen på samtidigt. Trots upprepade rättelser från min sida rättar hon sig inte efter anvisningarna.

Hon blockerade uppgången i trapphuset och efter inspektion av brandmyndigheten fick fastigheten betala böter.

Hon stör och bråkar med alla hyresgäster i fastigheten.

Fråga: Är detta tillräckliga skäl enligt lag för att säga upp en hyresgäst?

Lawline svarar

Hejsan Hejsan!
Tack så mycket för att du vänder dig till oss på Lawline!

Gällande lagstiftning är Jordabalken (JB), specifikt 12kap 25 och 42§§ i JB. Ta gärna en titt.

De saker som hyresgästen har gjort verkar emot reglerna för själva lägenheten. Hyresvärden kan dock inte säga upp kontraktet med omedelbar verkan, det krävs att hyresgästen gjort sig skyldig till allvarlig brottslighet som t.ex misshandel eller hot om våld mot personen som har sagt till om störningarna.

Angående detta fall, som rör sig om mildare störningar, så behöver hyresvärden säga till gästen (så kallad tillsägelse) genom ett rekommenderat brev. Är det så att hyresgästen inte rättar sig omedelbart och fortsätter med störningarna så kan hyresvärden säga upp kontraktet, detta står i 12kap 42§ 6p JB.

Om det är i fråga om en bostadsrättslägenhet så måste hyresvärden underrätta socialnämnden i kommunen där bostadsrätten ligger genom ett rekommenderat brev. Där bör det innehålla uppgift om vilken hyresgäst är ansvarig för störningar i boendet. Hyresgästens namn och vilken lägenhet det är frågan om samt vad störningarna gäller. Detta bör skickas i samband med tillsägelsen till hyresgästen.

Jag hoppas detta har klargjort situationen lite och hoppas situationen löser sig utan att någon behöver bli uppsagd! Om så inte är fallet och du behöver vidare juridisk hjälp så hänvisar jag dig till en av våra jurister, klicka på länken nedan om så är fallet!

http://lawline.se/boka

Allt gott!

Binh TranRådgivare