Vad är straffet för penningtvättsbrott och bedrägeri?

Jag är misstänkt för 7 olika ärenden utav bedrägeri/alternativt penningtvättsbrott. Vad kan utgången bli? Böter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om straff för penningtvättsbrott hittar du i Lag om straff för penningtvättsbrott (penningtvättsbrottslagen). Motsvarande bestämmelser för brottet bedrägeri finns i Brottsbalken (BrB).

Vad får man för straff för de olika brotten?

Beroende på om du har begått brott av normalgraden, grovt brott eller ringa brott blir straffen olika. För penningtvättsbrott och bedrägeri av normalgraden är straffet fängelse i högst två år (3 § penningtvättsbrottslagen, samt 9 kap. 1 § BrB), för grovt brott är straffet fängelse mellan sex månader och sex år (5 § penningtvättsbrottslagen, samt 9 kap. 3 § BrB), för ringa brott är straffet böter eller fängelse i högst sex månader (6 § penningtvättsbrottslagen, samt 9 kap. 2 § BrB).

Lagen sätter upp ett lägsta och högsta straff enligt ovan och detta kallas för straffvärde. Vid bedömningen av straffvärdet tar domstolen hänsyn till t.ex. vilket motiv du haft och hur allvarlig skada, kränkning eller fara som gärningen inneburit (29 kap 1-3 § BrB). Efter att domstolen har beslutat vilket straffvärde som gärningen ska ha (inom ramen för vad som står i lagtexten) ska domstolen också ta hänsyn till dina personliga förhållanden när de bestämmer exakt hur långt straffet ska bli, detta kallas för straffmätning. Straffet kan då bli längre eller kortare och domstolen kollar då t.ex. på om du tidigare gjort dig skyldig till brottslighet (29 kap. 4 § BrB) och hur gammal du är (29 kap. 7 §).

Kan du bli dömd till böter?
Det finns huvudsakligen två typer av straff i Sverige, dessa är böter och fängelse. Detta innebär att man antingen blir dömd till böter eller fängelse för ett brott och det framgår alltid av lagtexten vilket av dem som gäller. I Sverige finns även en presumtion mot fängelse vilket innebär att man helst inte dömer människor till fängelse om det finns mildare alternativ (30 kap. 4 § BrB). Som alternativ till fängelsestraff finns villkorlig dom och skyddstillsyn.

I brotten ovan är det endast brott av ringa grad som straffas med böter. Det innebär alltså att du inte kan bli dömd till böter om det rör sig om brott av normalgraden eller grovt brott. Domstolen kan dock besluta att döma till villkorlig dom eller skyddstillsyn i stället för fängelse om det rör sig om brott av normalgraden eller grovt brott.

Har det någon betydelse att det är flera ärenden?

I Sverige utdömer man i regel ett gemensamt straff om det är flera begångna brott som handläggs samtidigt. Det är detta som kallas för mängdrabatt eller asperationsprincipen. Domstolen bestämmer då först straffvärdet för respektive brott och drar sedan av en viss procent för de övriga brotten. Det innebär att du inte kommer att bli dömd för ett straff för varje gärning, utan du får ett gemensamt straff för alla sju ärenden du är misstänkt för.

Sammantaget

Vilket straff du får beror alltså på en mängd olika omständigheter. Både hur grovt brottet är, omständigheter när gärningarna begicks och vissa personliga omständigheter. Domstolen kommer att göra en samlad bedömning och det är därför svårt för mig att göra en mer ingående bedömning i ditt fall än vad jag har gjort i svaret ovan.

Om du undrar mer över detta kan du fråga din offentliga försvarare. Om du inte fått en sådan tilldelad ännu kan du kontakta åklagaren och begära detta. Din försvarare kan hjälpa dig ytterligare med dessa funderingar!

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Evelina OlssonRådgivare