Vad är straffet för olaga hot?

Om någon hotar med att förstöra ens hus. Vad är straffet för detta?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Olaga hot
Brottet som kan vara aktuellt i ditt fall är olaga hot (4 kap. 5 § första stycket brottsbalken).

Rekvisiten för brottet är:
- Hot om brottslig gärning.
- Hotet ska ha varit ägnat att framkalla allvarlig rädsla hos den hotade personen för dess person, egendom, frihet eller frid.

Hot om brottslig gärning
Den brottsliga gärningen kan i ditt fall vara skadegörelse då personen hotar att förstöra eller skada egendom som tillhör dig (12 kap. 1 § brottsbalken).

Ägnat att framkalla allvarlig fruktan
"Ägnat att" innebär att hotet typiskt sätt ska framkalla rädsla hos den hotade personen. Det relevanta är om det framstått som ett allvarligt menat hot. Det innebär inte att den hotade personen faktiskt måste blivit rädd. Har den hotade personen blivit rätt kan det indikera att hotet varit ägnat att framkalla rädsla.

Straff för olaga hot
Straffet för olaga hot är böter eller fängelse i högst ett år (4 kap. 5 § första stycket brottsbalken). Jag har inte tillräckligt med information för att avgöra om hotet är av grov karaktär eller inte. Skulle brottet bedömas vara grovt döms personen för grovt olaga hot till fängelse i lägst nio månader och högst fyra år. (4 kap. 5 § andra stycket brottsbalken).

Vad det specifika straffet kommer bli är upp till domstol och går inte att bedöma på förhand. Straffet bestäms utifrån de omständigheter som finns i det enskilda fallet.

Har du blivit hotad rekommenderar jag dig att göra en polisanmälan.
Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare