Vad är straffet för försök till våldtäkt mot barn?

Jag har kallats till förhör som skäligen misstänkt för följande brottsrubricering "försök till våldtäkt mot barn" vilket är ett extremt skamfyllt brott som jag mår väldigt dåligt för av förklarliga skäl. Därför skulle det hjälpa mig mycket att veta vad som brukar vara en rimlig påföljd av denna typ av brott om de anser mig skyldig. Detta då jag riskerar förlora både relation vänner och arbete. Jag har aldrig varit häktad och misstankegrade är ju den lägre.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den straffrättsliga regleringen för detta fall hittar vi i brottsbalken (BrB). Påföljden för huvudbrottet våldtäkt mot barn är fängelse i lägst tre och högst sex år (6 kap. 4 § BrB), men även försök till våldtäkt mot barn är som sagt kriminaliserat (jfr. 6 kap. 15 § BrB). Straffet för försök får bestämmas till högst vad som gäller för fullbordat brott (dvs. sex år), och får inte sättas under fängelse om det lägsta straffet för det fullbordade brottet är fängelse i minst två år (23 kap. 1 § BrB). Eftersom det lägsta straffet för våldtäkt mot barn är fängelse i tre år, ska domstolen därför inte utdöma lägre straff än fängelse.

Med detta sagt ska understrykas att domstolen gör en bedömning av omständigheterna i varje enskild situation, och det är därför svårt att på förhand slå fast vad som är en ”rimlig påföljd” i just ditt fall (utöver att det sannolikt rör sig om fängelse i högst sex år). Dock brukar försöksbrott betraktas något mildare än motsvarande fullbordat brott, beroende på hur långt framskridet försöket var.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare