Vad är skillnaden mellan gemensam respektive egen ansökan av skilsmässa?

Vad blir det för skillnad för mig om jag inte skriver på skilsmässopapperen, utan att min man istället skickar in ansökan själv? Då jämfört med att vi skriver på båda två?

Vi har barn under 18 år.

Och om jag värderar vårt hus för att jag vill köpa ut min man, blir värderingen "offentlig" eller kan jag hålla den för mig själv? Måste jag delge min man resultatet av värderingen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Frågor som rör skilsmässa regleras i äktenskapsbalken, nedan förkortat ÄktB.

Vad är skillnaden om min man skickar in skilsmässoansökan jämfört med om vi ansöker gemensamt?
Eftersom att ni har barn under arton år kommer en betänketid om sex månader att löpa innan skilsmässan går igenom, 5 kap. 1 § ÄktB. Det blir ingen skillnad om din man skickar in ansökan själv, en betänketid om sex månader kommer ändå att löpa, 5 kap. 2 § ÄktB. Om ni gör en gemensam ansökan börjar betänketiden löpa i och med ansökan men om din man ansöker själv börjar betänketiden löpa när du blivit delgiven din mans yrkande om skilsmässa, 5 kap. 3 § ÄktB.

Värdering av hus
Vid skilsmässa ska en bodelning göras. Bodelningen görs av makarna gemensamt eller med hjälp av en bodelningsförrättare. Makarna ska dela lika på giftorättsgodset, 11 kap. 3 § ÄktB. Ert hus är giftorättsgods. Den som har rätt att överta den gemensamma bostaden är som huvudregel den som är i bäst behov av bostaden, 11 kap. 8 § ÄktB. Den som övertar den gemensamma bostaden ska lösa ut den andra makens del, 11 kap. 10 § ÄktB. Eftersom värdet av huset ingår i bodelningen, som både du och din man behöver godkänna med er respektive underskrift, är det nödvändigt att du uppger resultatet av värderingen för din man, 9 kap. 5 § ÄktB.

Hoppas att du fick svar på din fråga och annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Linn GerhardssonRådgivare