Vad är samboegendom?

Jag och min sambo har bott i ihop i bostadsrätt där vi äger 50% vardera

Nu ska lösöre delas..

Ingår verktygen som köptes under våra 5 år som sambos ? Eller är det hans? Vi har använt dom dels för att renovera våran lägenhet och sen vanligt bruk i ett hem. Sätta ihop "möbler" hänga upp tavlor mm

Stereo som han köpt under våra 5 år. Vems är den? Jag har satt på stereon 2 gånger pga jag inte vetat hur den ska användas.. Vems är det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga berör samboegendom kikar vi närmare på sambolagen (SamboL).

Förutsättningar för mitt svar

Eftersom du inte nämner någonting om ett samboavtal, så utgår jag ifrån att inget sådant finns i mitt svar.

Som utgångspunkt är allt ni köper och använder tillsammans samboegendom

Som jag nämnt i rubriken är allt ni köper tillsammans och avser att använda tillsammans som utgångspunkt samboegendom, dvs. egendomen tillhör er båda två (3 § SamboL).

Verktygen är enligt mig er gemensamma egendom

Verktygen är inre lösöre och enligt vad du har uppgett för mig i din fråga, så anser jag dem vara avsedda för det gemensamma hemmet.

Ni har bland annat använt dem för att renovera er gemensamma lägenhet, montera möbler och hänga upp tavlor på väggen.

Jag förmodar även att det avsedda syftet med verktygen, när ni köpte dem, var att använda dem tillsammans för just dessa ändamål.

De kan därför inte heller enbart anses användas uteslutande av en av er, varför verktygen enligt mig är bådas egendom (6 § SamboL).

Stereon är förmodligen er gemensamma egendom

Likt verktygen är även stereon att anse som inre lösöre.

Jag saknar däremot mer ingående information för att kunna göra en precis tolkning.

Har ni använt stereon och lyssnat på musik tillsammans är det förmodligen samboegendom, om stereon även köpts för detta ändamål. Jag vet däremot inte vad ni avsett att använda den till. Det verkar dessutom vara din sambo som köpt stereon ensam och du har inte använt den särskilt mycket. Skulle ni använda den och lyssna på musik tillsammans? Eller köptes den för att din sambo skulle kunna lyssna på musik ensam?

Jag förmodar dock att ni avsett att använda den tillsammans när din sambo köpte den och att så har skett. Då spelar det ingen roll att du bara startat den två gånger. Den ska ändå anses vara er gemensamma egendom (6 § SamboL).

Sammanfattning

Både verktygen och stereon är enligt mig er gemensamma egendom.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en fortsatt trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare