FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/01/2019

Vad är säljarens skyldighet vid ett hundköp när hunden senare dog av en parasit?

Hej! Jag köpte i januari i år en hundvalp av en privatperson som importerar hundar från Ungern. Säljaren säger att hunden är lös i magen, men jag får med medicin för att ge honom mot detta. Det visar sig när jag kommer hem att hunden har blod i avföringen. Den har en parasit. Och säljaren säger att den vet vad det är och skickar då mer mediciner. I fredags Så gick vår hund bort. Vad är säljarens skyldighet en sån här gång? Hunden var ju uppenbart sjuk då dom sålde den, och dom visste vad det var sa dom ju.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni båda är privatpersoner är det köplagen som blir tillämplig (1 § köplagen).

Att hunden var sjuk och sedan gick bort är att räkna som att det var fel på varan, eftersom hunden inte når upp till de rimliga förväntningar man kan ha på en hunds skick vid ett köp (17 § köplagen).

Man får dock som köpare inte åberopa fel som man borde ha vetat om innan köpet (20 § köplagen). I det här fallet uppger du att säljaren sagt att hunden är lös i magen, och därefter gett er medicin. Eftersom uppgifterna sedan visade sig vara felaktiga, då hunden snarare visade sig ha en parasit, kan man inte säga att ni borde förstått att hunden var svårt sjuk.

För att kunna åberopa felet måste det även ha funnits där innan dess att varan överlämnades till er (21 § köplagen). I det här fallet verkar det som att hunden hade en parasit redan innan köpet, och därför är det säljaren som står risken för att det var fel på varan.

Du måste för det första reklamera varan i det här fallet, genom att skicka ett meddelande om att hunden har gått bort, och detta ska helst ske så snabbt som möjligt (32 § köplagen). Det du har möjlighet att kräva i det här fallet är:

1. Omleverans, eftersom avtalsbrottet (att hunden var svårt sjuk) är av väsentlig betydelse för dig och säljaren måste ha förstått detta. Det förutsätter dock att omleverans är rimligt att kräva i situationen (34 § andra stycket köplagen).
2. Hävning, eftersom avtalsbrottet (att hunden var svårt sjuk) är av väsentlig betydelse för dig och säljaren måste ha förstått detta (39 § köplagen).

Vänligen

Pegah FazliRådgivare