FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/07/2023

Vad är preskriptionstiden för våldtäkter för omyndiga?

Hej hur lång tid är preskriberingarna för våldtäk för barn ?Jag vet att det har införs nya lag för detta sen den 1 juli 2020 .Om straffet är klart innan det infördes den nya lagen vilken tid är preskriberings tiden ?Jag första inte riktigt den har med vad som gäller med målsäganden om den är under 18 år ?tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är brottsbalken (BrB) som reglerar frågor om brott, straff och preskriptionstider.

Lite historik

Inledningsvis bör jag kort nämna hur den historiska utvecklingen har gått gällande preskription av brott och omyndiga personer. Lagändringen SFS 1975:667 som trädde i kraft den 1 januari 1976 ledde till att alla begångna brott kunde preskriberas, med andra ord togs evighetspreskriptionen bort. Evighetspreskriptionen återkom med lagändringen SFS 2010:60 som trädde i kraft den 1 juli 2010, men för personer yngre än 21 år gällde fortfarande den vanliga preskriptionsreglerna.

Det var först med lagändringen SFS 2021:1103 som trädde i kraft den 2 januari 2022 att lagstiftaren sänkte åldern från 21 år till 18 år. Detta betydde att evighetspreskriptionen för vissa brott började gälla från och med att man blev myndig. Motsatsvis för omyndiga gäller dock fortfarande andra preskriptionstider som stadgas i 35 kapitlet BrB (35:2 2 st. BrB).

Vad är preskriptionstiden för våldtäkter för omyndiga?

Det ska sägas att preskriptionstiderna börjar räknas från den dag då brottet begicks och inte när man får sin dom (35:4 1 st. BrB). Eftersom omyndiga har preskriptionstid, så måste man först veta vilket fängelsestraff som är relevant innan man vet vad preskriptionen kommer bli.

Angående våldtäktsdomar varierar fängelsestraffet för dessa beroende på svårighetsgraden av våldtäkten:

- Mindre grov våldtäkt: 6 månader till 4 år (6:1 2 st. BrB);

- Normalgrad våldtäkt: 3 år till 6 år (6:1 1 st. BrB); och

- Grov våldtäkt: 5 år till 10 år (6:1 3 st. BrB).

Angående preskriptionstiden är denna följande (35:1 BrB):

- Fängelse mindre än 1 år: 2 års preskription;

- Fängelse i max 2 år: 5 års preskription;

- Fängelse i max 8 år: 10 års preskription;

- Fängelse längre än 8 år: 15 års preskription; och

- Fängelse på livstid: 25 års preskription.

Jag ger nu två exempel. Om man är omyndig och begår en våldtäkt som ger brottslingen 5 års fängelsestraff, så är preskriptionen för brottet 10 år; om därför 10 år har gått utan att barnet häktats eller delgivits åtalet, så kan barnet inte längre dömas för våldtäkt. Om den omyndiga däremot har fått en fängelsedom på 9 år, så är preskriptionstiden 15 år.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. Preskriptionstiden för våldtäkter som utförs av barn varierar utifrån fängelsestraffets längd som barnet kommer få i straff. Är man 18 år och begår en våldtäkt mot ett barn från och med den 2 januari 2022, så kan brottet aldrig preskriberas. Är man 18 år och begår en våldtäkt mot en vuxen, så gäller de ovan nämnda preskriptionstiderna. På så vis påverkas preskriptionstiden också av om målsäganden är omyndig.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare