FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/11/2018

Vad är påföljderna för urkundsförfalskning?

Om en 16 årig tjej manipulerat siffrorna på en ID-handling, som är tillräckligt dåligt gjord för att ingen direkt skulle luras av det i dagsljus, försöker använda detta för att komma in på en klubb, men ID-handlingen blir taget och hon blir tillsagd att gå hem, vad kan påföljderna bli? Att manipulera siffrorna har med urkundsförfalsking att göra om jag minns rätt, men under dessa omständigheter, blir hon dömd då? Hur ser påföljderna ut? Väcks det åtal även om man skulle neka brottet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om det föreligger något brott vid att förfalska ett legitimation, vad påföljderna för brottet kan vara, samt om åtal kan väckas trots att man nekar till brottet.

Om förfalskar ett legitimation, eller förändrar en redan upprättad äkta legitimation genom att radering eller ett tillägg utförs, utgör detta urkundsförfalskning som är ett brott enligt (14 kap 1§ brottsbalken).

Påföljden för brottet är fängelse i högst två år. Om brottet är ringa, döms man istället för förvanskning av urkund, då påföljden blir böter eller fängelse i högst sex månader (14 kap. 2§ brottsbalken).

Eftersom man blir straffmyndig vid 15-års åldern (1 kap. 6§ brottsbalken), och tjejen i fråga har fyllt 16 år, kan hon dömas för brottet.

Enligt (23 kap. 1 §rättegångsbalken) ska en förundersökning inledas så snart det finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats. Detta innebär att klubben som har omhändertagit ID-handlingen ska göra en polisanmälan för att det ska kunna hamna hos åklagaren. Oavsett om den tilltalade skulle neka eller erkänna till brottet, ska en förundersökning inledas där åklagaren sedan bestämmer om åtal ska väckas eller inte.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare