FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/07/2018

Vad är påföljden vid narkotikabrott och vapenbrott?

En hos polisen tidigare känd man (45 år ca) i grövre brottsmål. Tidigare domar finns (misshandel, narkotika, vapen, stöld osv). Vilken påföljd vid grovt narkotikabrott samt grovt vapenbrott.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag poängtera att jag inte kan säga exakt vad påföljden blir, dock kan jag informera dig om hur rättsläget generellt sätt ser ut.

Narkotikabrott regleras i Narkotikastrafflagen

Straffskalan vid grovt narkotikabrott är två till sju års fängelse (3 § narkotikastrafflagen). Detta innebär med andra ord att fängelsestraffet för grovt narkotikabrott kan sträcka sig mellan just två till sju års fängelse beroende på hur högt straffvärde domstolen anser att brottet utgör.

Vapenbrott regleras i Vapenlagen

Straffskalan vid grovt vapenbrott är fängelse i två till fem år (9 kap. 1a § vapenlagen).

Bedömningen i det enskilda fallet

Som jag ovan har nämnt är det svårt för mig att säga exakt hur långt straffet kan komma att bli. Domstolen tar nämligen hänsyn till en rad olika omständigheter i det enskilda fallet. Jag kan dock säga att tidigare brottslighet är en omständighet som talar för att straffet ska vara strängare än om tidigare brottslighet inte hade förekommit (29 kap. 4 § och 30 kap. 4 § brottsbalken). Vidare, om personen i fråga döms för fler än ett brott så anses detta vara en omständighet som talar för att ett hårdare straff ska utdelas.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare