FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll22/12/2018

Vad är ett normalt underhållsbidrag?

Hej. Vad hamnar ett " normalt " underhållstöd kontra underhållsbidrag på om man har 2 grabbar på 12 & 13 år som bor mestadels hos Mamman. Jag ger henne nu 3000 + pengar ibland till kläder,skor,medlemsavgifter osv. Jag tror det kallas underhållsbidrag för vi har kommit fram till det gemensamt, nu ska hon tydligen göra ett nytt avtal och jag känner mig lite bekymrad och förvirrad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Allmänt om underhållsskyldighet

Som föräldrar är ni båda skyldiga att svara för underhåll åt era barn. Ansvaret ska härvid fördelas proportionerligt utefter respektive förälders ekonomiska förmåga. En förälder som varaktigt bor tillsammans med barnen anses normalt fullgöra sin underhållsskyldighet på detta sätt. En förälder som däremot inte bor varaktigt tillsammans med barnen ska istället fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag. (7 kap 1-2 § föräldrabalken).

Som varaktigt boende räknas även växelvis boende. Om barnen bor ungefär halva tiden hos varje förälder anses därmed i regel båda fullgöra sin underhållsskyldighet. Vid stora ekonomiska skillnader kan dock en förälder behöva betala underhållsbidrag även vid växelvis boende för att fullgöra sin underhållsskyldighet (jfr NJA 2013 s. 955).

Underhållsstöd är ett bidrag till boendeföräldern som betalas ut om den underhållsskyldige föräldern (i detta fall du) inte betalar avtalat underhållsbidrag, eller om det underhållsbidrag som betalas är lägre än ett underhållsstöd. Det är Försäkringskassan som betalar ut underhållsstödet till boendeföräldern. Den underhållsskyldige föräldern blir istället återbetalningsskyldig till Försäkringskassan. Underhållsstödet ligger idag på 1 573 kr per månad för varje barn som är 0-14 år, men för barn som är 11-14 år höjs beloppet till 1 723 kr per månad i och med en lagändring nu vid årsskiftet (18 kap. 20 § socialförsäkringsbalken).

I mitt svar kommer jag utgå från att du inte har barnen varaktigt boende hos dig (se definition ovan) och att du därför ska betala underhållsbidrag. Jag kommer inte beröra frågan om underhållsstöd närmre eftersom detta system används i undantagsfall och jag inte uppfattar det som att du skulle ha betalningssvårigheter eller i övrigt vara ovillig att betala underhållsbidrag till barnens mamma.

Hur beräknas underhållsbidrag?

Underhållsbidrag räknas ut för respektive barn enligt följande: barnets behov × (den bidragsskyldiges förmåga / föräldrarnas samlade förmåga) = underhållsbidrag.

Barnets behov bestäms schablonmässigt utifrån Socialstyrelsens allmänna råd (som dock nu är upphävt men likväl brukar tillämpas). Efter årsskiftet ligger 12-åringens schablonbestämda behov på 3 100 kr och 13-åringens på 3 681 kr. Från dessa belopp görs individuella justeringar (exempelvis tillägg för barnomsorgskostnader och avdrag för barnbidrag). Justering görs också för viss månad om du haft barnen boende hos dig fem dygn i streck eller sex dygn på en månad (7 kap. 4 § föräldrabalken). Avdrag görs i så fall med 1/40 av bidraget för varje helt dygn.

Föräldrarnas ekonomiska förmåga beräknas med utgångspunkt i respektive förälders inkomst efter skatt, det vill säga nettoinkomsten. Från denna görs sedan avdrag för bland annat boendekostnad och förbehållsbelopp för hemmavarande make/barn, samt tillägg för exempelvis mottagna bidrag. För en förälder som inte har ny partner eller andra barn dennes ekonomiska förmåga vanligen räknas ut som: nettomånadslönen + eventuell mottagna bidrag (ex. bostadsbidrag) - schablonuträknad levnadskostnad (4 650 kr från och med årsskiftet) - kostnad för boende.

Sammanfattande svar & råd

Utifrån din fråga kan jag inte svara på exakt vad underhållsbidraget för respektive barn bör landa på. Det enklaste sättet för er att räkna ut underhållsbidragen är att använda Försäkringskassans onlinetjänst för beräkning av underhållsbidrag. På Försäkringskassans hemsida kan du också hitta mer detaljerad information samt avtalsmallar. Slutligen kan jag också tipsa om att kontakta Försäkringskassan om något känns oklart – de bör kunna vara till hjälp för er.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare