Vad är ett giltigt testamente och hur fördelas egendom lättast om testamentet inte var giltigt?

Hej,

Jag ska göra en bouppteckning efter min fars bortgång som var ogift och ensamstående.

Jag är den enda bröstarvingen och således egentligen den enda dödsbodelägaren.

Dock hade han en massa frimärken som han önskade fördela inom släkten baserat på vilket land frimärkena var ifrån (frimärkena finns i olika pärmar fördelat efter land). Denna önskan vill vi också följa. Finns inget officiellt testamente på detta, utan enbart en handskriven lapp utan signaturer eller dylikt.

Hur hanterar man detta på enklast sätt? Ska man lägga till alla dessa släktingar som dödsbodelägare och ange frimärkena som en enskild egendom? Eller kan jag sätta mig som ensam dödsbodelägare i bouppteckningen och separat upprätta ett avtal/gåvobrev där man kommer överens om att efter bouppteckningen är klar så ska frimärkena som jag då äger fördelas utifrån hans önskan?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör arvsrätt och specifikt testamente och därför kommer jag att använda mig av Ärvdabalken, ÄB, när jag besvarar din fråga.

Testamente

Det finns ett antal formkrav för att ett testamente ska ses som giltigt enligt lagen. En av dem är att det ska vara skriftligt, vilket lappen är, men lappen uppfyller inte de andra kraven som är att testamentet ska bevittnats av två personer när det upprättades, att vittnena och testatorn ska skrivit under (10 kap. 1 § ÄB).

Det framgår indirekt av lagen att testatorns vilja ska följas så långt det går (11 kap. 1 § ÄB). Vad som menas är att lagen inte ska tolkas på så sätt att den inte ger utrymme för eventuella, och mindre, stavfel etc. om man ändå kan se vad testatorn menade. I ditt fall blir det dock inte aktuellt eftersom lappen i lagens mening inte är ett testamente. Däremot kan man ändå använda sig av bestämmelsen vilket är vad ni gör om ni följer önskan han uttryckte på lappen. Det som talar väl för er situation är att ni verkar vara överens vilket gör hela processen enklare.

Hanteringen av situationen

Eftersom det inte är ett giltigt testamente och att rätten att testamentera kring sin egendom är en strikt personlig rätt, kan ni inte i efterhand säga att det är ett testamente. Genom ett giltigt testamente blir testamentstagarna automatiskt dödsbodelägare, men de kan inte bli detta genom att ni lägger till dem för att ni behandlar lappen som ett giltigt testamente.

Det enklaste blir att göra som du beskriver som alternativ två, dvs. att du är ensam dödsbodelägare och sedan upprättar giltiga gåvobrev till de personer som ska få frimärkena enligt lappen.

Gåvobrev

Jag rekommenderar att du upprättar individuella gåvobrev till de personer som ska få frimärkena då det är en gåva vi talar om. Gällande gåvor är det viktigt att du ser till gåvolagens som säger att gåva är fullbordad när du enkelt sett ger över frimärket. Däremot kan du fortfarande för att vara tydlig upprätta gåvobrev vilket ska gjorts innan du ger över frimärket. Skriv vem det är som är gåvogivaren och gåvomottagaren, skriv under båda två, skriv gärna att det inte utgår ersättning för att styrka att det är gåvoavsikt (tanken med gåvor är ju att det inte ska utgå ersättning) samt att det blir enskild egendom och inte kan blir gemensam egendom i fall av giftemål eller liknande.

Sammanfattning

Upprätta tydliga gåvobrev och ge på det sättet ut frimärkena till de som enligt lappen ska ha dem.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare