Vad är det för uppsägningstid på en provanställning?

Hej, min flickvän har tidigare varit sjukskriven för utbrändhet, nu skulle hon börja på ett nytt jobb men märkte ganska snart att det var alldeles för stressigt och inte fungerade.

När hon försökte säga upp sig efter 1.5 månad så hävdar arbetsgivaren en månads uppsägningstid för att det står i anställningsavtalet trots att man i avtalet endast fyllt i ett startdatum för en provanställning och ingen som helst annan info, det framgår alltså inte hur lång provanställningen är eller någon annan information om anställningen och ingen info om antal timmar på tjänsten mer än att det ska vara 100%.

Det finns heller ingen information om något eventuellt kollektivavtal. visst bör man i detta fall kunna hänvisa till LAS att det inte går att avtala om uppsägningstid då detta är en försämring av avtalet för arbetstagaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När det rör frågor om anställning såsom finns det huvudsakliga regelverket samlat i lag om anställningsskydd (LAS).

För att summera svaret har din flickvän en rätt att avsluta sin anställning utan uppsägningstid om det inte finns något kollektivavtal. Hennes arbetsgivares argument om uppsägningstid spelar ingen roll oavsett om det motsvaras av anställningsavtalet eller ej.

Det är med andra ord ungefär som du säger att LAS förbjuder denna försämring av arbetstagarens rättigheter. Nedan följer ett mer utvecklat resonemang.

Jag kommer utgå från att det inte finns något kollektivavtal, helt enligt vad du också säger. Jag vill dock poängtera att det är väldigt viktigt att det inte finns något kollektivavtal då dessa enligt 2 § LAS kan upphäva eller ändra många av din flickväns rättigheter som arbetstagare. Med andra ord är mitt svar väldigt beroende av att det inte finns ett kollektivavtal, så det kan vara värt att dubbelkolla!

Om ett kollektivavtal inte finns är det bestämmelserna i LAS som anger din flickväns rättigheter, ett vanligt anställningsavtal kan inte försämra hennes rätt att säga upp sig eller liknande vilket framgår av 2 § andra stycket LAS. En provanställning som din flickvän haft är enligt 6 § LAS tillåten och får maximalt vara i 6 månader men det finns i LAS ingen uppsägningstid för en person som är provanställd om denne vill avsluta sin anställning. Däremot kan inte en arbetsgivare säga upp någon som är provanställd utan att varsla om detta två veckor innan enligt 31 § LAS.

Som sagt kan inte ett vanligt anställningsavtal försämra en arbetstagare rättigheter jämfört med LAS precis som du verkar vara inne på, detta leder i sin tur till att din flickväns arbetsgivares invändning om uppsägningstid inte är relevant.

Einar DahlbergRådgivare