Vad är det för formkrav vid ett samboavtal?

Hej,

Har sedan en tid tillbaka haft ett distansförhållande med min flickvän då hon har bott i en annan stad. Under tiden som vi har haft ett distansförhållande har jag köpt en lägnehet då jag var i behov av att bo någonstans. Nu efter att jag har bott där i cirka ett halvår själv har hon bestämt sig för att flytta till samma stad som mig och för att underlätta har vi bestämt att hon kan flytta in hos mig och bli sambos.

Nu till min fråga: Om vi nu skulle välja att gå skilda vägar räknas det då som jag har införskaffat lägenheten för eget bruk i och med att jag köpte den själv för att bo där samt bodde där själv under en längre tid? Vi har även för säkerhetens skull även upprättat ett samboavtal där det framgår att lägenheten inte ska ingå in någon sambo bodelning. I och med att vi själva har skrivit det är jag lite nyfiken om det räcker eller måste man gå via en jurist för att skriva denna typen av avtal? sammanfattningsvis, hur säker är jag vid en seperation att jag får behålla min bostad?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Jag har tolkat din fråga som att du undrar vad som gäller vid en separation när man har skrivit ett samboavtal. Eftersom det handlar om ett samboavtal blir sambolagen (Sambolagen) aktuell.

Får du behålla bostaden?

Du får troligtvis behålla lägenheten och det enda formkravet på samboavtal är att ni båda skriver under avtalet. Du behöver inte gå via en jurist för att avtalet ska vara giltigt. Sambolagen är nämligen dispositiv och går att avtala bort (9 § första stycket Sambolagen). Dock är 22 § i sambolagen ett undantag som inte är dispositivt.

Bodelningen

En bodelning är frivillig och görs bara om en eller båda parter begär det (8 § första stycket Sambolagen). Det som man delar på vid en samboseparation kallas för samboegendom och själva uppdelningen av samboegendomen kallas för bodelning. Det som räknas som samboegendom är sambors gemensamma egendom och bohag som de har skaffat för gemensam användning (3 § Sambolagen). Det som räknas som gemensamt bohag är möbler, hushållsmaskiner och andra saker som är införskaffade för det gemensamma hemmet (6 § Sambolagen). Som utgångspunkt brukar en bostad räknas som gemensam om ni har införskaffat den för gemensamt bruk (5 § Sambolagen), men som tidigare nämnt går detta att avtala bort.

Undantagsfallet

Om din sambo är gravid med ditt barn eller om ni har barn tillsammans kan det finnas grund för att hon ska få överta lägenheten (22 § första stycket Sambolagen), men hon måste ersätta dig för lägenhetens kostnad (22 § tredje stycket Sambolagen). Din flickvän skulle även kunna överta lägenheten om det skulle föreligga synnerliga skäl. Ett exempel på synnerliga skäl är om det har skett en handikappanpassning av lägenheten för att din sambo ska kunna bo i lägenheten.

Sammanfattningsvis kan du känna dig säker på att få behålla din lägenhet vid en eventuell separation. För att du ska förlora din lägenhet krävs det att ni får barn tillsammans och separerar eller att det föreligger synnerliga skäl.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare