Vad anses som samboegendom och när ska man skriva samboavtal?

Jag ska precis flytta in i min första hyresrätt med min sambo, ett förstahandskontrakt. Det är min kötid som är använd samt kontraktet står på mig, vilket gör att min nuvarande kötid är nollställd och jag har inte möjlighet att köpa lägenhet ifall något skulle hända. Därför undrar jag om man behöver något typ av skyddsnät ifall vi en dag skulle göra slut. Vi har inga barn eller andra förpliktelser, finns det möjlighet att min sambo då skulle få bo kvar i bostaden och jag flytta ut i händelse av en separation eller finns det ingen anledning för oro? Kan man skriva ett samboavtal för lägenheten annars?

Jag har även köpt stor majoritet av alla möbler i lägenheten, rekommenderar ni att man skriver samboavtal för detta eller är det onödigt? Vill absolut inte förlora både bostad samt stora summor pengar i form av alla möbler jag köpt i händelse av att vi skulle göra slut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om egendomen förvärvat för gemensam användning (3 § sambolagen). Alltså är allt som ni köpt eller på annat sätt införskaffat för att användas gemensamt att anse som samboegendom. Vad gäller hyresrätten så är det ungefär samma regler som gäller för hus och bostadsrätter. Om denna lägenhet är införskaffad för att ni gemensamt ska bo i den spelar det ingen roll vem som står på kontraktet, det är ändå samboegendom (5 § sambolagen). Skulle samboförhållandet upphöra ska denna alltså ingå i en s.k. bodelning (8 § sambolagen). Det blir dock skillnad om du står på hyreskontraktet just för att du ska bo i denna, och din partner flyttar in först senare. Dock förstår jag frågan som att du skaffat denna lägenhet för att ni båda ska bo i den. Vad som då sker vid en sådan bodelning är att den som har störts behov av lägenheten har rätt till den (16 § 2 st. sambolagen). Vid en sådan bedömning tar man vanligtvis in faktorer såsom om någon av er har barn, ekonomiska situationer, möjligheter att hitta nytt boende m.m.

Med sambors gemensamma bohag avses bl.a. möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett att användas gemensamt (6 § sambolagen). Är de möbler som du köpt tänkta att användas tillsammans i det gemensamma hemmet så blir även detta samboegendom (3 § sambolagen).

Det går alltid att avtala bort sambolagens regler då den är dispositiv (9 § sambolagen). Kommer du och din sambo överens om någonting annat är det givetvis detta som gäller. Därför kan ni precis som du säger skriva ett samboavtal på att lägenheten ska tillfalla dig samt de möbler som du betalat för, trots att de anses som samboegendom i lagens mening. För att skriva ett sådant samboavtal kan våra duktiga jurister här på Lawline hjälpa er med det!

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Isabelle EngströmRådgivare