Vad an hända om man inte kan betala en skuld?

Min pappa skrev på ett kontrakt där det fanns en skuld och betala

Jag står som borgnär och kan va skyldig att betala om inte pappa lyckas med betalning. På kontrakt står klart och tydlig att mina tillgångar och bostad kan säljas om jag inte kan fullfölja betalningen själv.

min fråga är: Jag har varken någon märkvärdiga tillgångar eller bostad. och om jag inte ens kan fullfölja betalningen vad händer det då är deg vara en betalningsanmärkning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du vad som kan hända om du inte kan betala din pappas skuld.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Om du inte kan betala så kan du drabbas av utmätning av din egendom och utmätning av din lön. I sista hand kan du drabbas av konkurs.

Utmätning av egendom

Det är svårt att veta exakt vad som kan hända.

Något du dock sannolikt kan råka ut för är att dina tillgångar och bostad utmäts. Det innebär att kronofogden säljer vissa av dina tillgångar och din bostad för att betala skulden (för vidare läsning, se 4 kap. utsökningsbalken).

Du befrias inte från ditt betalningsansvar om dina tillgångar och din bostad inte räcker till.

Detta alternativ är dock mindre sannolikt att du drabbas av. Som du sagt ger redan kontraktet kreditgivaren en sådan rätt.

Löneutmätning

Kronofogden kan utmäta din lön. Det betyder att kronofogden bestämmer ett visst belopp som ska dras från din lön varje månad (för vidare läsning, se 7 kap. utsökningsbalken).

Pengarna som kronofogden tar går till att betala skulden.

Konkurs

Den yttersta konsekvensen som kan drabba dig är konkurs.

Konkurs innebär att ett "konkursbo" lett av en förvaltare tar över i princip alla dina tillgångar. Dessa säljer sedan konkursboet för att betala av skulden (1 kap. 1 § konkurslagen (KL)).

Under en konkurs kan du inte göra samma saker som annars. De tillgångar konkursboet tar kan du inte göra något med. Du får i princip inte heller gå in i avtal (3 kap. 1 § KL). Inte heller får du driva något bokföringspliktigt företag (6 kap. 1 § KL).

Observera att du inte befrias från ditt betalningsansvar om det finns skulder kvar efter konkursen.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med betalningsanspråk och insolvens är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare