Uttagande av medlemsavgift vid föreningsfest

Vi har en nystartad förening med hittills endast 3 medlemar. Vi vill hyra en lokal och ett band för att dra igång lite trevlig stämning en sommarkväll. Får vi ta inträde på detta för att kunna betala bandet och lokalen, samt hur får man annonsera? Kan man ha en medlemsfest och göra så att folk betalar medlemskap i "dörren" för att sedan kunna betala evenemanget med detta? Vi hade inte tänkt att ha något alkoholtillstånd utan folk får ta med sig det dom vill i så fall. mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Vad gäller ideella föreningar så finns det ingen lagstiftning som reglerar detta område. Det är istället föreningens stadgar som reglerar föreningens verksamhet.

Vad jag ser verkar det inte finnas några hinder mot att ni ska få anordna en föreningsfest. Då ni inte kommer att ska sälja alkohol på festen omfattas ni inte av bestämmelserna om kravet på alkoholtillstånd, varför detta inte heller kommer att utgöra något hinder mot att arrangera festen. Det bör dock framgå att man vid betalningen av entréavgiften till festen faktiskt betalar en medlemsavgift, inte inträdesavgift, och att man därmed blir medlem i er ideella föreningen.

Vad gäller annonsering finns det inte några speciella regler som gäller för just ideella föreningar. Då en ideell förening inte klassas som näringsverksamhet är inte marknadsföringslagen (https://lagen.nu/2008:486) tillämplig. Ni måste med andra ord följa de lagar och normer som följer av Tryckfrihetsförordningen (https://lagen.nu/1949:105#K7P1S1) för framställandet av annonsen.

Lycka till!

Vänligen,

Emelie SvenssonRådgivare