Utse skiftesman

Kan jag själv välja skiftesman att företräda oss i tingsrätten eller måste syskonen godkänna denne,fast jag ansöker om skiftesman?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är arvingarna överens kan de själva genomföra arvsskiftet, se 23 kap 1 § ärvdabalken. På en dödsbodelägares begäran kan tingsrätten utse en skiftesman, se 23 kap 5 § ärvdabalken. Om dödsboet står under förvaltning av en testamentsexekutor är denne utan särskilt beslut skiftesman.

Är det du som ansöker om skiftesman hos tingsrätten så kommer tingsrätten bestämma vem som ska vara skiftesman, ni syskon behöver alltså inte alla komma överens om vem som ska vara skiftesman.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare