utpressningsförsök efter medlemsskap på dejtingsida

Jag har haft ett konto på en dejtingsajt (C-Date) och försökte avsluta medlemskapet utan att lyckas. Nu pressas jag på pengar genom någon utpressningsförsök då dem även börjar mailet med att använda mitt namn och efternamn samt IP-adress. Jag har varken använt mitt namn och efternamn när jag gjorde registreringen. Undrar om detta fall går att få stopp på. Hur går jag vidare på bästa möjliga sätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du försöker säga upp ditt konto på en hemsida, men blir då utpressad på pengar mot hot om att de kommer använda ditt namn och IP-adress.

Nu tolkar jag förvisso inte dig som att det finns några avtalsrättsliga problem här, men jag nämner några omständigheter som skulle kunna När du har registrerat dig på sidan så godkänner du troligtvis hemsidans villkor. Dessa villkor kan generellt vara vad som helst egentligen, och kan reglera förutsättningarna för att säga upp sina konton. Det finns dock avtalsrättsliga regler som medför att sådana villkor inte kan vara oskäliga (36 § avtalslagen), och det kan anses oskäligt att man inte skulle kunna få säga upp sitt konto gratis. Om det framgår något av villkoren kring uppsägningen av ditt konto som inte verkar stämma, kan du först försöka få villkoren förtydliga av företaget, och om det fortfarande verkar oskäligt, kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden, som kan ge ett utslag om en rekommendation kring hur tvisten bör lösas. Detta rekommenderas före en eventuell civilrättslig process, då detta är gratis och mer passande i en sådan här typ av konflikt. Jag tolkar det dock inte helt som att det faktiskt är något i villkoren som du uppfattar problematiskt, utan snarare deras beteende i sig.

Vad gäller försöket att utpressa dig på pengar, är det såklart något som är brottsligt. Att genom olaga tvång förmå annan att föra över pengar till dem, utgör brottet utpressning (9 kap. 4§ brottsbalken) och kan ge fängelse i högst 2 år. Om du ännu inte har överfört några pengar, är brottet dock inte fullbordat, utan skulle i stället kunna anses som ett försök till utpressning. Jag rekommenderar såklart att du gör en polisanmälan om detta, men man skulle kunna kontakta dessa personer och meddela att du avser att göra en polisanmälan om de inte slutar, ibland kan hotet vara effektivt nog! Om du gör en polisanmälan Det är då bra om du har sparat mailkonversationer och liknande så du kan hjälpa till att bevisa brottet. Du behöver inte veta vad brottsrubriceringen är för att kunna anmäla gärningen, utan det är polisen som ska utreda och bedöma detta. Tänk dock på att man inte kan åtala eller döma ett företag, utan det måste kunna utpekas en viss person som ansvarig för gärningen. Om du har en mailkonversation som styrker utpressningsförsöket, så skulle jag säga att det är ganska bra bevisning.

Vad du väljer att göra är såklart upp till dig att avgöra vad som är bäst för dig, men såklart är det bra att polisanmäla för att få ärendet utrett. Om du väljer att polisanmäla kan du göra det antingen genom att ringa 114 14, via polisens hemsida eller genom att besöka närmaste polisstation.

I övrigt hoppas jag att du har fått någon vägledning i dina frågor, annars är du välkommen att återkomma till oss.

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare