Utpressats till att ta lån för annans räkning

Hej .

Min dotter ( född 96 ) träffade en man (född 91) i Maj 2017 som bla under hot , manipulation och utpressning tvingade till sig ca 190 000 kr .

Detta pågick fram till jan 2018 då jag som förälder fick reda på vad som pågick .

Hon tvingades / lurades att bland annat ta flera sms lån , ett kredit lån på 80 000 samt överföra i stort hela hennes egna lön under ca 8 månaders tid .

Detta innebar att hon inte klarade betala sina egna räkningar , bla hyra , el , csn , med mera.

Min dotter va så rädd och manipulerad att hon inte vågade säga vad som pågick , utan jag fick reda på det tack vare kronofogden som hörde av sig till mig.

Vi gjorde en polisanmälan mot mannen som tyvärr lades ner pg av bristande bevis ??

Bevis som finns är ju hennes kontoutdrag som visar hur hon swishar / för över pengarna från sitt konto till honom .

Samma dag som hon fått in sin lön , sms lånen eller kreditlån så har pengarna förts över till hans konto . Ca 1500 kr av 190 000 kr har han swishat tillbaka under dessa 8 mån .

Vi har nu gjort en stämning/delgivning mot honom via kronofogden som han bestridit och vi vill dra det till tingsrätten .

Frågan är , behöver vi en advokat ?

Som sagt , bevisen som finns är kontoutdragen som visar tydligt hur pengarna förts över till mannens konto .

Sen om det skett under hot eller under manipulation borde väl inte spela någon roll .

Mvh R

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är onekligen en fruktansvärd situation ni sitter i. Eftersom det handlar om flera separata tillfällen, sträcker sig över en flera månader lång period och rör sig om ganska stora värden skulle jag råda er att söka rådgivning.

Det kommer nämligen inte att vara nog att enbart bevisa överföringarna till hans konto. Det ni har att styrka är att hon inte frivilligt gett bort pengarna åt honom, i alla fall när det gäller de privata överföringarna. Frågan blir då varför hon fört över pengarna och vad som säger att hon har rätt att få tillbaka dem.

När det gäller att försöka bestrida de lån som hon tagit åt honom under hot eller tvång så måste man styrka att det handlar om ett väldigt starkt hot eller tvång enligt avtalslagen (AvtL) 28 § beroende på vilken typ av handling det är, om man ska ha en chans att ogiltigförklara avtalen hon ingått för hans räkning. Beroende på om motparten varit i god tro vid tillfället då avtalet ingicks så faller en del svaga ogiltighetsgrunder bort, t ex utpressning eller lindrigt tvång enligt AvtL 29 §. Moraliskt sett kan detta vara upprörande, särskilt när det handlar om en närstående i en utsatt situation, att ett avtal per definition inte blir ogiltigt när någon blir utpressad till att ingå ett avtal eller ta ett lån men dessvärre ser lagen ut på det viset.

För att ni ska ha en rimlig chans att reda ut det här, eller i alla fall få klart för er hur många av de olika posterna ni har en chans att vinna, vilken typ av fordringar och avtal det rör sig om och vad ni behöver lägga fram för bevisföring råder jag er som sagt att söka ett ombud.

Hoppas att ni fått någon liten hjälp på vägen och stort lycka till på vägen!

AnnaSara JariusRådgivare