Utöka bolån för att betala sambons skulder

Hej

Det är så att jag ska utöka mitt bolån för att betala min sambos skulder. Banken är tveksam till ändamålet så de ville att jag kontaktar en jurist.

Jag och min sambo har redan tänkt att skriva på ett samboavtal och även ett skuldbrev till själva lånet. Skriver man på skuldbrevet innan lånet eller efter?

Finns det något mer ni rekommenderar att vi gör?

Tack på förhand.

Vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Ett samboavtal och ett skuldebrev låter som en bra idé. Skuldebrevet skriver ni på i samband med att du utökar ditt bolån och betalar sambons skulder.

Tänk på att i samboavtalet skriva med att sambolagens bodelningsregler inte ska gälla i förhållande till skuldebrevet. Detta är viktigt eftersom annars blir fördelningen vid en eventuell bodelning ändå skev på grund av avdragsrätten i 13 § sambolagen som gör att din sambo skulle få avräkna sin skuld innan själva bodelningen sker.

Ni kan få hjälp med att utforma samboavtalet och skuldebrevet av erfarna jurister här på Lawline, se här. Detta rekommenderas starkt.

Hoppas du känner att du fått vägledning i din fråga! Återkom gärna vid fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare