Utmätning - skuldsatt sambo

Vi funderar på att ev flytta ihop och bli sambos i hans hus, jag har skulder hos kronofogden och nu e han rädd att dom ska göra utmätning på han grejer om jag flyttar in hos honom.

Kan kronofogden göra det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga hittas i utsökningsbalken.

Vid en utmätning som Kronofogden genomför är det bara den egendom som tillhör gäldenären (den betalningsskyldiga) som får utmätas, 4 kap 17 § utsökningsbalken. Allt som gäldenären har i sin besittning förutsätts dock tillhöra gäldenären enligt 4 kap 18 § utsökningsbalken. Om egendomen av olika skäl finns i gäldenärens besittning men egentligen tillhör någon annan så måste den rätta ägaren göra en invändning. Det är ofta så att sambor har gemensam besittning över egendom. Gäldenären kommer trots det att anses vara ägare till denna egendom om det inte görs sannolikt att samborna samäger egendomen eller om det framgår att egendomen ägs av den andre sambon, 4 kap 19 § utsökningsbalken.

Detta innebär att all egendom som finns i sambors gemensamma bostad och som inte kan bevisas tillhöra någon annan ska anses tillhöra den betalningsskyldige och kan således utmätas för dennes skuld.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare