Utmätning för tillgångar utanför riket

Hej! Har kronofogden skulder, t ex blancolån.. ej några skatteskulder. Kan kronofogdemyndigheten mäta ut mitt utländska bankkonto? Bor nämligen inte i Sverige, är bosatt i Malta och använder banken här. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline!

När det gäller utmätning så kan det endast ske på tillgångar inom riket.

Dock är det inte nödvändigtvis så enkelt. Det är så att man kan få ett europeiskt betalningsföreläggande utfärdat, vilket innebär att man kan få tillgångar beslagtagna och utmätta inom EU. Eftersom Malta är ett EU-land så är det möjligt att få utmätning utfärdat emot en även om alla tillgångar befinners sig på Malta och inte inom Sverige. Detta följer av EG 1896/2006.

Vidare kan det även bli tal om brott ifall man vid risk för konkurs flyttar tillgångar utanför riket, det kan då aktualisera brottet oredlighet mot borgenärer enligt 11 kap 1 § brottsbalken.

Det är alltså möjligt att få pengar på ett utländskt konto utmätta genom ett europeiskt betalningsföreläggande om domstolen godkänner och utfärdar ett efter ansökan.

Hoppas detta var ett tillräckligt svar på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare