Utmätning av bostadsrätt

Min frågan om Skatteverket/Kronofogden. Jag fick skuld i Skatteverket för 11 miljoner kronor. Jag äger lägenhet som inköp pris var på 5 700 000 miljoner. Idags världe 6 800 000 .

Jag pantade lägenhet i förväg med tanke att Skatteverket kan komma med krav. Jag vet om pant brev registrerad mer än sex månader bak rätta mig här om det är inte rätt!!!

Då kan inte Myndigheter ta bort pant brev och kräva lägenhet som intäkter för skulder .

1)Frågan är Pant brev registrerades I Föreningen finns två rubriker Datum Från och Reg Datum . Från vilken period räknas pant brev som kan inte tas bort och makuleras.

2) Fråga hur mycket mer eller mindre och vem värderar lägenheten av myndigheterna?

3 ) Pant blev via kontant form i Euro i Moldavien 400 000 euro . Den är registrerad hos BRF .

Kan Myndigheter säga att på grund av jag fick kontanter Pant är inte legitimerad eller hitta på någon annat för att ta bort brevet och få tillgång till Lägenheten.

Var vänlig svara på tre frågor och den om den är registrerad mer än 6 månader. Helst med lag stift och enkelt svenska tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Från vilket datum räknas pantbrev?

Den avgörande tidpunkten för när panten ska anses giltig är när den förs in i bostadsrättsföreningens förteckning. Pantsättningen blir juridiskt bindande för långivaren först sedan föreningen blivit underrättad om pantsättningen, något som alltid sker skriftligen på särskilt formulär. En muntlig underrättelse är också giltig men kan bli svår att bevisa att den ägt rum.

När föreningen underrättas om pantsättningen är föreningen skyldig att notera pantsättningen i lägenhetsförteckningen (9 kap. 10 § bostadsrättslagen). Panthavarens namn - vanligtvis en bank eller annat kreditinstitut, ska föras in i förteckningen med datum för noteringen. När detta är gjort, det vill säga dagen för registrering, är pantsättningen juridiskt bindande och kan således inte "makuleras".

Värdering av bostadsrätt

För det fall en bostadsrätt tas i anspråk av Kronofogden för utmätning så är det Kronofogden som ansvarar för att en oberoende och sakkunnig person (en mäklare) värderar bostadsrätten inför en exekutiv auktion, det vill säga inför försäljningen. Kronofogden ansvarar även för försäljningen (8 kap. 1 § utsökningsbalken).

Pant i kontant form

Att man pantsätter sin bostadsrätt på det sätt som du nämner är i sig ingenting "otillåtet" eller något som gör att panten anses mindre riktig.

Övrigt

Den övergripande frågan huruvida panten kan ogiltigförklaras och bostadsrätten ändå kan utmätas måste förstås mot bakgrund av att det endast är egendom som tillhör gäldenären (det vill säga du) som kan utmätas (4 kap. 17 § utsökningsbalken). Skulle du sakna andra utmätningsbara tillgångar kan det dock resultera i en personlig konkurs (1 kap. 2 § konkurslagen).

I en konkurs kan återvinning bli aktuell, det vill säga att egendom som på något sätt frånhänts gäldenären under den senaste tiden ska tillbaka till konkursboet. Vad gäller säkerheter, vilket panträtt i bostadsrätt är, gäller följande. Säkerhet som gäldenären har överlämnat senare än tre månader före fristdagen och som inte var betingad vid skuldens tillkomst eller inte har överlämnats utan dröjsmål efter skuldens tillkomst går åter, om inte säkerställandet med hänsyn till omständigheterna ändå kan anses som ordinärt (4 kap. 12 § konkurslagen). Detta medför att panten i ditt fall inte kommer att gå åter vid en eventuell konkurs, eftersom panträtten uppstod när skulden i fråga uppstod.

Det ska dock framhållas att panträtten inte omöjliggör utmätning av din bostadsrätt. När sådan egendom utmäts görs förbehåll för panthavarens rätt. Det innebär att egendomens värde måste överstiga den fordran som den pantsattes för. Nämligen får inte pantsatt egendom säljas om inte köpeskillingen också räcker för att betala panthavarens fordran (se 9 kap. 4 § andra stycket utsökningsbalken). Om så är fallet är panthavaren skyldig att ta emot betalning även om hans fordran inte har förfallit till betalning (se 8 kap. 11 § utsökningsbalken).

Sammanfattning

Panträtten är giltig från den dag då den registreras. Den kommer inte att ogiltigförklaras, men beroende på om bostadsrättens värde överstiger vad den är pantsatt för (vilket jag tolkar det som av din fråga) så är det dock ändå möjligt att den utmäts.

Om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare