Utkastad av f.d sambo

Hej, min sambo som jag är/varit förlovad med i nästan 6år! Har brutit förlovningen. Och nu vill hon ha ut mig från hennes köpes lgh innan fredag. Så jag har sjuk panik. Hur ska jag kunna hitta en lgh på den tiden lixom.. så jag undrar om de finns någon lag eller nånting som säger att hon inte får kasta ut mig hur som helst? Utan att jag har nånstans att ta vägen. Jag har sökt allt som kommit ut som jag har råd med. Utan fått svar än. Vi har delat på allt under dom här åren som vi varit ihop. Hyra mat soffa säng allt. Jag har till och med gjort ett "hål" i hennes vägg som jag vet lyfter lägenhetens värde. Och de gjorde jag för att jag trodde verkligen att vi skulle leva ihop livet ut. För detta kom som en blixt från klar himmel. Sen vill hon att jag försvinner fort.

Och dessa covid tider så är de ingen som vill ha inne boende. Inga som vill bo ihop, jag har ringt och försökt hitta nån annan stans att ta vägen. Så snälla säg att de finns nånting som säger att hon inte kan göra som hon gör. För då vet jag inte va jag gör på fredag. Då hon har satt att så ska jag vara ute! Tack för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och din sambo omfattas av sambolagen och dess skyddsnät vilket ger dig juridiska rättigheter. När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen delas lika emellan er (8 § SamboL). Vad som utgör samboegendom regleras i lag. Där framgår bland annat att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Om din f.d. sambo har förvärvat bostadsrätten i syfte att den ska vara er gemensamma bostad så ska den ingå i bodelningen vid upphörandet av samboförhållandet. Om bostaden däremot förvärvades innan ni blev sambor och inte med syftet att den skulle vara till er gemensamma användning, utgör den inte samboegendom.

Utöver detta så ska även sambors gemensamma bohag delas mellan parterna (6 § SamboL). Detta kan vara allt ifrån möbler, hushållsmaskiner och annat som är avsett för det gemensamma hemmet.

Vad gäller för dig?
Jag tolkar din fråga som att din f.d sambos lägenhet inte har köpts för att ni ska använda den gemensamt, utan att hon köpt den tidigare. På grund av det kan lägenheten inte utgöra samboegendom vilket innebär att den inte ska delas lika med er. Däremot så ska allt bohag som är avsett för det gemensamma hemmet delas lika emellan er. Detta innebär att du har rätt till hälften av det gemensamma bohaget som finns i din partners lägenhet. Du bör alltså direkt begära en bodelning så att du får ut hälften av bohaget. Det kan nämligen inte göras efter ett år från att samboförhållandet upplöstes (8 § 2 stycket SamboL).

Även om du inte har rätt till lägenheten, kan du enligt min bedömning räknas som en hyresgäst enligt jordabalken. Detta innebär att du har rätt till en uppsägningstid på tre månader (12 kap 4 § JB). Eftersom du har tre månaders uppsägningstid kan du alltså inte bli utkastad av din sambo så fort hon ber dig att flytta.

Hoppas det var svar på din fråga, annars får du gärna återkomma till oss på Lawline.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare