FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/08/2017

Utifrån vilket datum ska en bodelning göras?

Om man bott isär -alltså i egna lägenheter och haft egna liv med egen ekonomi i 20 år

Men inte tagit ut skilsmässa. Nu vill vi skiljas men från vilket datum ska bodelningen göras?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Bodelning av er egendom ska göras med utgångspunkt i de egendomsförhållanden ni har den dagen ni söker skilsmässa enligt lag. Det stadgas i 9 kapitlet 2 § äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230#K9P2S1. Denna dag kallas den ”kritiska tidpunkten” och bodelningen ska alltså göras utifrån detta datum.

Att en bodelning ska göras regleras i lag men det kan vara bra att veta att ingen bodelning krävs om ni bara har enskild egendom i äktenskapet samt att ingen av er begär att få ta över bostad eller bohag från den andre. Detta kan man hitta i 9 kapitlet 1 § äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K9P1S1.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna om du undrar något mer.
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare