Utgör det hemfridsbrott eller olaga intrång att olovligen vistas i annans trädgård?

Betraktas det som hemfridsbrott eller olaga intrång att olovligen vistas i trädgården vid någons fritidshus?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Du undrar alltså om det anses som hemfridsbrott eller olaga intrång att olovligen vistas trädgården vid någons fritidshus.

Brotten du nämner finns stadgade i brottsbalken (1962:700). För att ta reda på vilket av brotten som blir aktuellt krävs att vi går igenom brotten hemfridsbrott, och olaga intrång.

Hemfridsbrott

Brottet hemfridsbrott stadgas i 4 kap. 6 § st. 1 BrB och förutsätter att någon olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg. Den plats som hemfridsbrottet skyddar är alltså någons bostad. Med "gård" ska förstås kringliggande mark kring huset, exempelvis en villaträdgård (NJA II 1962 s. 133).

Olaga intrång

Brottet olaga intrång stadgas i 4 kap. 6 § st. 2 BrB och förutsätter att någon intränger eller kvarstannar eljest obehörigen i kontor, fabrik eller annan byggnad. Den skyddade platsen är alltså här till skillnad mot hemfridsbrottet inte någons bostad utan snarare arbetsplatsers, kollokaler och dylikt.

Sammanfattningsvis

Att olovligen vistas i annans trädgård är därför att betrakta som ett hemfridsbrott om det uppfyller kraven för brottet, såsom att det är just olovligt och att personen som utför brottet har övervunnit något typ av fysiskt hinder när hen tog sin in i trädgården. Detta fysiska hinder behöver nödvändigtvis inte vara svårt att ta sig över utan ett vanligt staket, en liten mur eller ett uttalat förbud att ta sig in i trädgården torde räcka.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Tveka inte att höra av dig med ytterligare frågor eller kontakta våra jurister vid fortsatta funderingar!

Hanna FolkungerRådgivare