Utgör det ett brott att pressa någon på pengar?

Skriver ett exempel om vad som skulle hända på grund av att jag och mina vänner har funderingar kring detta.

En tjej skrev till mig på snapchat och sa att hon är 03a. Hon sa att säljer videos/bilder till mig och köpte video sedan skickar hon och pressar mig på pengar och hotar med att sägs till familj, vänner och polis för barnpornografi. Vi kommer överens om en viss summa där hon dka hålla tyst om men, efter att hon har fått pengarna pressar hon med mer pengar. Tjejen samarbetar med en annan man så dem kan dela på det. Vad är det för brott här?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Vad är det här för brott?
Det du beskriver skulle kunna röra brottet utpressning. Utpressning innebär att gärningsmannen genom olaga tvång får en person att göra något som gärningsmannen tjänar på och som samtidigt skadar den andra personen i fråga (9 kap. 4 § brottsbalken). I och med att tjejen du beskriver hotar dig med diverse saker och på så sätt får dig att betala en summa pengar till henne så kan det handla om utpressning. Att det sker genom olaga tvång stämmer in på den situationen du beskriver då tjejen i fråga både hotar med att ange dig för brottet barnpornografi samt hotar med att avslöja händelsen för din familj och dina vänner om hon inte får pengar av dig (4 kap. 4 § brottsbalken).

Hoppas du fick svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare