FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/07/2015

Utebliven betalning

Hej, för cirka ett år sedan överlät jag min dator (som har ett nyvärde på ca 9500kr) till en vän i utbyte mot löfte om betalning på 3000kr. Jag har inte fått någon betalning och personen i fråga har nu börjat undvika mig vilket gör det väldigt svårt för mig att kräva betalning eller återta datorn.

Min fråga är då följande: Vad har jag för juridiska möjligheter att få tillbaka min dator? (Alternativt ersättning i det fall min vän har sålt den?) Jag har kvitto på köpet av datorns komponenter, men jag och min vän skrev inget kvitto eller kontrakt på transaktionen mellan oss.

Lawline svarar

Hejsan!

Eftersom det handlar om ett köp mellan två privatpersoner är det köplagen som är den aktuella (https://lagen.nu/1990:931).

I detta fall har inte köparen fullgjort sin del i avtalet, det vill säga betalningen. Eftersom tiden för betalning inte tycks framgå av avtalet mellan er två ska betalningen ske då säljaren kräver detta, 49§ köplagen. Köparen ska alltid medverka till att köpet kan fullgöras, 50§ köplagen. I ditt fall tycks dock inte köparen ha någon vilja i att medverka till att köpet kan fullgöras. Det innebär att säljaren (du) antingen kan kräva att köparen betalar eller häva köpet (och då återfå datorn), samt även utkräva skadestånd från köparen för den skada du lider genom köparens dröjsmål med betalningen, 51§ köplagen.

Hoppas du känner att din fråga är besvarad och tack för att DU vänder dig till Lawline!

Vänligen,

Alfred BrandtRådgivare