Utbud-anbud-accept

Hej!

Jag har sett att när ett anbud skickas ut till en "obegränsad krets" anses först svaret från konsument vara ett anbud. Finns det något lagrum som styrker detta, eller hur bedömer man om något är riktat till en obegränsad krets? Skulle innehållet IKEA-katalogen anses vara ett anbud eller är det först när en konsument svarar som ett anbud uppstår?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Ett erbjudande som är riktat till allmänheten (en obestämd krets) är ett så kallat utbud. Ett utbud är inte bindande, utan ses som en uppmaning för intresserade att avge ett anbud (jfr 9 § avtalslagen). Ett erbjudande är riktat till en obestämd krets om det finns en reell möjlighet för så gott som vem som helst att ta det av erbjudandet. Innehållet i en annons som till exempel IKEA-katalog är att anse som ett utbud, vilket innebär att företaget i realiteten inte har en skyldighet att sälja en viss vara till angivet pris. Emellertid kan medveten felaktig prissättning eller annan vilseledande information tillgripas enligt marknadsföringslagen. Alltså, ett erbjudande i en annons riktad till allmänheten är att anse som ett utbud. När du som konsument svarar ses detta som ett anbud. Säljarens godtagande av ditt anbud är en accept och därigenom har ett bindande avtal ingåtts.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare