FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll13/10/2015

Utbetalning av underhållsbidrag

Hej! Jag har en dotter som är 18 år. Och i juni ska hon flytta hem ifrån. Det går inte att ha henne hemma längra. Nu kräver hon att vi ska ge henne hela underhållsbidraget, hon får hela studiebidraget just. Har hon rätt att kräva att vi ska ge henna hela underhållsbigraget? Hon bor heltid hos mig och har nye längre något kontakt med sin pappa.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! I föräldrabalken finns ingen reglering kring till vem underhållsbidraget skall betalas ut till utan det är upp till de berörda parterna att själva ta beslut kring detta. Det är därför upp till dig, din dotter samt dotterns far att tillsammans komma fram till hur underhållsbidraget skall fördelas, med tanke på din myndiga dotters framtida boende och försörjning.

Jag hoppas det svarar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Olivia ÅmanRådgivare