utbetalning av semesterersättning

Då jag har varit sjukskriven sen Maj 2017 och blir uppsagd nu 25/7_2018...har jag rätt till att få min semesterlön typ nu redan lr är det månaden efter uppsägning som det gäller??..

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du blir uppsagd är det semesterersättning du får och inte semesterlönen. Semesterersättning är alltså ersättning som du får om du slutar din anställning innan du tagit ut semesterdagar med semesterlön enligt 28 § semesterlagen.

Enligt 30 § första stycket semesterlagen ska semesterersättning utbetalas till arbetstagaren utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter anställningens upphörande.

Om det inte går att beräkna semesterersättningen inom en månad efter anställningens upphörande, ska den betalas ut inom en vecka efter det att hindret mot att beräkna ersättningen upphörde enligt 30 § andra stycket semesterlagen.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare