FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut30/07/2018

Urminnes hävd till nyttjanderätt av vattenbrunn

Hej

Sedan 1986 har jag tagit sommarvatten med en elpump för bevattning från en gammal källa som ligger på annans mark. Jag har 1986 fått muntligt löfte att göra det jag har även tillsammans med markägaren rensat densamma 1986. Markägaren har under de senaste 15 åren ej nyttjat densamma.

Nu har markägaren ringt och säger att vattnet är hans och jag har respekterat detta under denna torra tid men nu var han där och kastade min pump ur brunnen så att viss skada uppstod så då har jag blivit irriterad.

Frågan är kan jag hävda att jag har rätt till vattnet via hävd.

Upplysningsvis så sägs att flera äldre fastigheter har servitut på att ta vatten som ej nyttjas nu.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Hävd, eller snarare urminnes hävd är ett förlegat rättsinstitut som efter jordabalkens införande 1970 fått en efterställd betydelse enl. 6 § lagen om införande av nya jordabalken. Att göra anspråk en nyttjanderätt till en brunn genom hävd skulle med största sannolikhet inte vinna någon framgång. Istället råder jag dig att ansöka om servitut enligt 14 kap. JB. Du kan läsa mer på Lantmäteriets hemsida.

Hoppas det var svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare