FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott13/04/2014

Urkundsförfalskning vid ansökan till politiskt förbund med annans namn?

Hej! Jag undrar om det är identitetskränkning, eller om det på något annat sätt strider mot en eller flera lagparagrafer att anmäla en annan person (inte sig själv) till ett politiskt förbund. T.ex. om jag skulle fylla i en ansökan till ett politiskt ungdomsförbund med en annan persons personuppgifter?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

All användning av andra personers personuppgifter bör göras med försiktighet och kan i många fall vara brottsligt. Av 14:1 Brottsbalken om urkundsförfalskning (se https://lagen.nu/1962:700#K14P1S1) framgår det att det är straffbart att skriva annan persons namn på en urkund oavsett om det är namnet på en verklig eller påhittad person, att falskeligen skaffa annans underskrift, att framställa en falsk urkund eller att ändra och fylla ut en äkta urkund – förutsatt att det innebär en fara i bevishänseende. Både begreppet urkund och fara i bevishänseende kan behöva en ytterligare förklaring.

Vad som är en urkund beskrivs i paragrafens andra stycke. Det kan vara ett protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg, legitimationer eller andra handlingar som upprättats som bevis eller fungerar som bevis. För att anses som en urkund ska en skrift alltså vara av betydelse som bevis genom sitt innehåll, det vill säga genom vad som däri förklaras eller upplyses om. Hur betydelsefull urkunden faktiskt är har ingen betydelse, utan endast att den fungerar som ett bevis för någonting. En ansökan om att gå med i ett politiskt ungdomsförbund har ett bevisvärde och räknas därmed som en urkund.

Vidare så måste även åtgärden innebära en fara i bevishänseende. Det innebär att det som har förfalskats ska ha en sådan grad av likhet med en äkta urkund att det är sannolikt att en förväxling kan ske. En falsk urkund som är så dåligt gjord att det är uppenbart att den är förfalskad innebär ingen fara i bevishänseende, och är därför inte heller straffbar. Att fylla i en ansökan med en riktig persons personuppgifter och sedan förfalska en underskrift är däremot någonting som inte kan upptäckas med lätthet. Det innebär därför en fara i bevishänseende och är följaktligen straffbart.

Alla förfalskningar som görs räknas dock inte automatiskt som urkundsförfalskning. Beroende på hur allvarligt brottet är så finns det ytterligare två bestämmelser i 14 kapitlet, nämligen förvanskning av urkund i 14:2 och grov urkundsförfalskning i 14:3 BrB. Förvanskning av urkund är således den ringare varianten av förfalskningsbrottet som blir aktuellt när den förfalskade urkunden är av mindre vikt, t.ex. ett kassakvitto. Omvänt gäller då för grov urkundsförfalskning där förfalskning har skett av betydelsefulla urkunder, t.ex. aktiebrev, inteckningshandlingar eller myndigheters arkivhandlingar.

Det finns ingen exakt angivelse om hur just en förfalskning av en ansökan till ett politiskt ungdomsförbund ska klassificeras, men min bedömning är att det är tillräckligt allvarligt för att åtminstone vara urkundsförfalskning enligt 14:1 BrB. Att dömas för urkundsförfalskning kan innebära fängelse i upp till två års tid.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare