Uppsägningstiden för nystartsjobb

Hur lönge är uppsägningstiden om man har nystartjobb?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att utgå från att du är s.k. fast anställd.

Uppsägningstiden för en arbetstagare som innehar ett s.k. nystartsjobb är beroende av denna arbetstagares sammanlagda anställningstid hos ifrågavarande arbetsgivare (11 § LAS). Enkelt förklarat kan förstå det som att ju längre arbetstagaren varit anställd hos arbetsgivare desto längre uppsägningstid har denne rätt till. Notera att detta är endast en sanning med viss modifikation.

För att kunna ge exakt den mer korrekta uppsägningstiden i ditt fall måste jag alltså framförallt ha vetskap om din anställningstid hos arbetsgivaren. Dessutom kan det vara bra om du samtidigt skriver vilken anställningsform du; är det en tidsbegränsad anställning (och isåfall vilken form av tidsbegränsad anställning; t.ex allmän visstidsanställning) eller fast anställning. Därför rekommenderar jag att du ställer en fråga på nytt där du anger både din sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren och din anställningsform.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare